Yhdistys

Myllyhoitoyhdistys on vuonna 1983 perustettu sitoutumaton valtakunnallinen yleishyödyllinen asiantuntija- ja kansalaisjärjestö.

Yhdistyksen tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen ja päihderiippuvuuteen tai muihin haitallisiin riippuvuuksiin sairastuneiden ja heidän läheistensä auttaminen.

Välitämme tietoa päihderiippuvuudesta sekä muista riippuvuuksista ja järjestämme toimintaa riippuvuuteen sairastuneille ja läheisille.

Toimintaamme rahoittaa pääosin sosiaali- ja terveysministeriö Veikkauksen tuotoista.

Visio ja säännöt

Myllyhoitoyhdistyksen tarkoitus on tukea ihmisiä riippuvuudesta toipumiseen sekä oman elämänhallinnan vahvistamiseen. Teemme tätä työtä myös ennaltaehkäisevästi ja aihepiiristä tiedottaen.

Haluamme yhteiskunnan, jossa riippuvuuksista on tarpeeksi tietoa, eikä riippuvuussairauteen liity enää stigmaa. On tärkeää, että jokainen riippuvuuteen sairastunut saa tarvitsemaansa apua.

Yhdistyksen visiona on, että:

• Jokaiselle apua tarvitsevalle on tarjolla tehokasta hoitoa, tietoa ja tukea
    riippuvuuksista toipumiseksi. Tähän liittyen erilaiset riippuvuusilmiöt
    tunnetaan laajasti ja niiden osalta tarjotaan tukea, tietoa ja toipumisen mahdollisuuksia.
  • Sosiaali- ja terveysalan toimijat tuntevat yhdistyksen toipumiskeskeisen lähestymistavan vahvuudet ja ohjaavat tarvitsevia tuen piiriin.
  • Yhteiskunnassa on laajasti tarjolla tietoa ja tukea oman elämänhallinnan vahvistamiseksi. Oman elämäntavan muuttamiseksi tarjotaan laaja-alaista tietoa ja konkreettisia menetelmiä.
  • Vahva verkostoyhteistyö vahvistaa toiminnan vaikuttavuutta ja laajuutta.
  • Yhdistyksen osaamisen vahvuudet ja erityisominaisuudet on jalostettu käyttökelpoisiksi konsepteiksi. Niitä tarjotaan käytettäviksi päihde- ja riippuvuustyön kokonaisuudessa. Tämä muita lähestymistapoja arvostaen & yhteistyöhakuisesti.

Yhdistyksen säännöt

Tutustu Myllyhoitoyhdistyksen sääntöihin

Yhdistyksen toimintakertomukset .pdf-tiedostoina:

Hallitus 2020

Jyrki Laine
Myllyhoitoyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja
konsultti

Jouni Lehto
Myllyhoitoyhdistyksen varapuheenjohtaja
kouluttaja Tmi Jouni Lehto

Kristiina Niskanen
psykoterapeutti (Riippumatta Oy ja Start Over Oy)

Antti Loimalahti
lääkäri (Toipumo Oy, Terveystalo Oy)

Tiina Ranta
erityissuunnittelija (Helsingin kaupunki)

Christer Schoultz
hallitusammattilainen (Kantamo Oy, Vöner Oy)

Hallituksen jäsenet vuonna 2019 olivat:

• Jyrki Laine, puheenjohtaja
  • Jouni Lehto, varapuheenjohtaja
  • Minna Ekholm
  • Kristiina Niskanen
  • Eila Leonoff
  • Antti Loimalahti
  • Tiina Ranta

Historiaa

Myllyhoidon ja Myllyhoitoyhdistyksen perustaminen

Suomeen Minnesota- malli tuli Smithin klinikalta Thunder Baysta Kanadasta ja Hazelden Foundationista Minnesotasta Alkoholipoliittisen tutkimuslaitoksen tutkijan, sosiaalineuvos Toivo Pöysän, oivalluksesta, joka myös antoi sille suomenkielisen nimen. Suomessa lähestymistapa on rekisteröity nimellä Myllyhoito®.

Syksyllä 1979 Alkoholipoliittisen tutkimuslaitoksen tutkija Toivo Pöysä kävi haastattelemassa suomalaissiirtolaisia Thunder Bayssa Kanadassa. Matkan aikana hän vieraili Smithin klinikalla, jossa toteutettiin minnesotamallista, AA-ohjelmapohjaista päihdeohjelmaa. Suomeen palattuaan hän luennoi kokemastaan joukolle kiinnostuneita päihdetyöntekijöitä päättäen luentonsa sanoihin "se oli aikamoista myllytystä se". Noiden sanojen jälkeen uusi päihdetyömuoto nimettiin Suomessa Myllyhoidoksi.

Myllyhoito alkoi vuonna 1982 Espoossa, Pellaksen klinikalla. Klinikan taustayhteisöksi perustajat hankkivat Kalliolan setlementin. Seuraavana vuonna Minnesota-mallin (nykyisin 12 askeleen ohjelma) kokonaisajattelusta kiinnostuneet, pääosin samat tahot ja ensimmäiset Myllyhoidon läpikäyneet henkilöt perustivat työmuodon valtakunnalliseksi kehittäjäksi Myllyhoitoyhdistys ry:n.

Nurmijärven Nukariin avattiin Kalliolan toinen Myllyhoidon toimintayksikkö vuonna 1983. Uuden päihdeklinikan pihalla oli sattumoisin puoliksi hautautuneena suuri vanha myllynkivi. Kivi nostettiin jalustalle klinikan pääoven viereen. Klinikan vihkiäisissä silloinen sosiaali- ja terveysministeri Vappu Taipale rikkoi kiveen juhlavasti mustan pontikkapullon. Ajatuksia vavisuttavan Myllyhoidon päätteeksi jaetaan nykyäänkin pieni myllynkivi muistoksi hoidosta.

Kuvassa ministeri Vappu Taipale rikkomassa pulloa myllynkiveen

Myllyhoidon keskeinen toimija ja aatteellinen taustavoima, Myllyhoitoyhdistys ry, hankki oman toimitilan ja palkkasi ensimmäiset työntekijänsä vuonna 1988. Yhdistyksen ensimmäinen hanke oli hoitojatkumoprojekti. Hankkeessa kokeiltiin kokemukseen ja moniammatillisuuteen perustuvaa työotetta yhteistyössä 20 kunnan, yrityksen ja hoitolaitoksen kanssa. Projektia tuki laaja koulutusohjelma, jossa oli mukana Minnesota-työotteen parasta asiantuntemusta amerikkalaisista Hazelden- ja Caron-säätiöistä.

Vuonna 1997 yhdistys avasi Orimattilan Myllykalliossa työotteen kansallisen ja kansainvälisen kehittämiskeskuksen. Suomessa toimii useita lähestymistapaa eriasteisesti soveltavia hoito-ohjelmia. Laajimmin malli on otettu käyttöön työpaikkojen päihdeohjelmien kehittämistyössä sekä yksityishenkilöiden kuntouttavassa kurssitoiminnassa.

Minnesota-mallin synty

Nimensä mukaisesti Minnesota-malli sai alkunsa Minnesotan osavaltion alueella käynnistyneistä kokeiluista tilanteessa, jossa alkoholistit useimmiten jätettiin vaille huomiota. Ensimmäinen kokeilu oli Pioneer House -niminen ohjelma, jonka käynnisti vuonna 1948 osavaltion ensimmäinen AA:ssa toipuva alkoholisti yhdessä terveys- ja sosiaalitoimen kanssa. Hoidon kohderyhmänä olivat työttömät.

Vuonna 1949 käynnistyi Hazelden-niminen yksikkö. Sen ohjelma perustui AA:n, tuolloin varsin uuden ryhmäliikkeen, 12 askeleen ohjelmaan ja oli tarkoitettu koulutetulle väestönosalle. Työntekijänä oli toipuva alkoholisti ja hoidossa muutama potilas. Ohjelma koostui neljästä kohdasta: l. Käyttäydy vastuullisesti, 2. Osallistu AA:n ohjelmaa käsittelevien luentoihin, 3. Keskustele muiden potilaiden kanssa ja 4. Sijaa vuoteesi.

Vuonna 1950 psykiatri Nelson Bradley ja psykologi Daniel J. Anderson käynnistivät Willmarin mielisairaalassa hoito-ohjelman alkoholistipotilaille. Ohjelmassa luovuttiin potilaiden lukitsemisesta suljetuille osastoille ja palkattiin sairaalaan työhön AA:ssa toipuvia alkoholisteja. Ohjelma oli hyvin yksinkertainen: Niin paljon psykiatrista apua kuin mahdollista ja AA-ohjelman esittely. Edellä mainitut kokeilut olivat kiinteässä vuorovaikutuksessa toistensa kanssa. Andersonin siirryttyä Willmarista Hazeldenin johtoon mielenterveystyö ja AA-pohjaiset työtavat yhdistyivät toisiinsa.

Yhdysvalloista 12 askeleen ohjelma on luonnollisesti ensimmäiseksi levinnyt muihin englanninkielisiin maihin, kuten Kanadaan ja lso-Britanniaan. Etelä-Amerikassa Meksiko ja Brasilia ovat ottaneet mallin käyttöön. Pohjoismaista ensimmäinen oli Islanti vuonna 1978. 1980-luvulla seurasivat toisiaan Suomi, Ruotsi, Tanska ja Norja. Islannissa malli kattaa yli 70 % päihdetyöstä. Ruotsissa on useita 12 askeleen ohjelmaa (Minnesotametoden) toteuttavia itsenäisiä ja sairaaloiden yhteydessä toimivia hoito-ohjelmia.

Liittymällä yhdistyksen jäseneksi tuet tärkeää työtämme riippuvuuksien parissa!

Lisäksi yhdistyksen jäsenet saavat 20€ alennuksen vuosittaisen Rohkeutta muutokseen -koulutuspäivän pääsymaksusta (jäsenhinta 20€, norm. 40€).

Yhdistyksen jäseneksi voi liittyä 15 vuotta täyttänyt yhdistyksen toimintaperiaatteen hyväksynyt henkilö ja oikeuskelpoinen yhteisö. Uudet jäsenemme ovat ensimmäisen kahden vuoden ajan kannattajajäseninä, jonka jälkeen on mahdollisuus hakea varsinaista jäsenyyttä. Varsinaisilla jäsenillä on yksi ääni yhdistyksen kokouksissa. Kannattajajäsenellä on kokouksissa puhe-, mutta ei äänioikeutta. Päätöksen jäsenyydestä tekee yhdistyksen hallitus.

Voit hakea jäsenyyttämme hakemuslomakkeella. Hakemus käsitellään sen saavuttua seuraavassa hallituksen kokouksessa, ja jäsenyyttä hakeneelle ilmoitetaan hyväksymisestä kirjeitse.

Vuosittainen jäsenmaksu on kannattajajäseneltä 20 euroa, varsinaiselta jäseneltä 30 euroa ja yhteisöjäseneltä 150 euroa.

Myllyhoitoyhdistyksen jäsenrekisterin tietosuojaseloste.

Hakemuslomake

Anna nimesi.
Anna toimiva puhelinnumero.
Kirjoita viestisi.
Sinun on hyväksyttävä käyttöehdot.

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

Kuinka ottaa puheeksi nuoren liiallinen digilaitteiden käyttö?

Kirjoittajalta Mikko Cederberg | 12.5.2020

Some ja netti koukuttavat nuoria, ja niihin voi syntyä voimakas riippuvuus. VTV-ohjelman päällikkö Mikko Cederberg antaa blogissaan vinkkejä riippuvuuden puheeksiottoon.