Toiminta

Myllyhoitoyhdistys on riippuvuuksiin erikoistunut järjestö, joka haluaa auttaa ihmisiä elämään vapaana riippuvuuksista. Välitämme tietoa päihderiippuvuudesta sekä muista riippuvuuksista, ja järjestämme toimintaa riippuvuuteen sairastuneille ja läheisille.

Järjestämme hankkeita ja ohjelmia riippuvuuksiin liittyen eri-ikäisille ihmisille ympäri Suomea. Suurinta osaa toiminnastamme rahoittaa Stea Veikkauksen tuotoista. Omavaraisena toimintana toteutamme yritysvalmennuksia.

Lue lisää hankkeista ja ohjelmistamme alta.

yhdistyksen tuntikouluttaja luennoi nuorille koululaisille

Vapaus tuo vastuun -ohjelma nuorille

Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa järjestetään työpajoja 12-17-vuotiaille koululaisille. Työpajojen teemat liittyvät riippuvuuksiin, sosiaaliseen mediaan ja elämänhallintaan. Kouluttajat ovat sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutettuja ammattilaisia.

ryhmä naisia, jotka nauravat yhdessä

Ruoka ja riippuvuus -hanke

Ruoka ja riippuvuus -hanke (2018–2020) tarjoaa tukea ja apua hallitsemattomasta syömisestä kärsiville sekä koulutusta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ruokaan ja syömiseen kohdistuvasta riippuvuudesta. Lisäksi tavoitteena on lisätä tietoisuutta ruokariippuvuudesta sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten keskuudessa sekä laajemmin yhteiskunnassa.

Nimetön suunn.malli(1)

Tietoisesti kohti parempaa -hanke

Tietoisesti kohti parempaa -hanke (2019–2021) tarjoaa matalan kynnyksen valmentavaa, vertaistuellista ryhmätoimintaa päihde- ja muista riippuvuuksista kärsiville aikuisille sekä heidän läheisilleen Kainuun alueella. Lisäksi hankkeessa järjestetään koulutusta ja luennointia sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille sekä oppilaitoksille. Hanke on STEA:n rahoittama. Kaikki tapahtumat ja ryhmät ovat maksuttomia.

kiharatukkainen ihminen katsoo kameraan vakavana

Tukea nuorille -hanke

Nuoren ongelmat päihteiden kanssa kohdataan ensimmäiseksi yleensä lastensuojelun, nuorisotyön ja koulutuksen piirissä. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama Tukea nuorille -hanke kouluttaa näiden alojen ammattilaisia sekä luo työkaluja puheeksiottoon ammattilaisille sekä perheille.

kaksi henkilöä kauluspaidoissa keskustelemassa työasioista

Yritysvalmennus

Myllyhoitoyhdistys toteuttaa omavaraisena toimintana yritysvalmennuksia liittyen päihteisiin, riippuvuuksista toipumiseen sekä interventioon. Valmennuksessa tarjotaan tietoa ja konkreettisia työkaluja yrityksen sisäisen viestinnän käyttöön sekä konsultaatiomahdollisuuden yrityksen päihdeohjelmien tekemiseen ja akuutteihin riippuvuustapauksiin.

kuvassa nainen sommittelee papereita ja työskentelee toimistossa

Viestintä ja vaikuttaminen

Yhdistyksen viestinnän tavoitteena on ehkäistä riippuvuuksia, ohjata riippuvuuteen sairastuneet ja läheiset avun piiriin, edistää toipumiskeskeistä työotetta sekä lisätä tietoisuutta riippuvuudesta sairautena, josta voi toipua. Viestintä ja vaikuttamistyö rahoitetaan STEA:n yleisavustuksella.

kuvassa Toive-verkoston henkilöitä kokouksesta

TOIVE-verkosto

Toipumiskeskeisen hoidon (TOIVE) -verkoston koordinaatio tavoittaa 18 toipumiskeskeistä päihdehoitoa edistävää toimijaa.

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ammatillinen soveltaminen. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

juha lantz katsoo kameraan hymyillen

Millaista on toipua riippuvuudesta Juha Lantz? Neljä keinoa ylläpitoon

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 18.11.2020

Riippuvuussairaus hallitsee koko elämää, joten myös riippuvuuksista toipuminen on pitkä prosessi. Keskustelimme somevaikuttaja ja päihdeterapeutti Juha Lantzin kanssa toipumisesta sekä siitä, miksi ja miten sitä voi ylläpitää.