Toiminta

Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton järjestö, jonka haluaa auttaa ihmisiä elämään vapaana riippuvuuksista. Välitämme tietoa päihderiippuvuudesta sekä muista riippuvuuksista, ja järjestämme toimintaa riippuvuuteen sairastuneille ja läheisille.

Järjestämme hankkeita ja ohjelmia riippuvuuksiin liittyen eri-ikäisille ihmisille ympäri Suomea. Suurinta osaa hankkeistamme rahoittaa Stea Veikkauksen tuotoista. Omavaraisena toimintana toteutamme yritysvalmennuksia.

Lue lisää hankkeistamme alta.

yhdistyksen tuntikouluttaja luennoi nuorille koululaisille

Vapaus tuo vastuun -ohjelma nuorille

Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa järjestetään työpajoja 12-17-vuotiaille koululaisille. Työpajojen teemat liittyvät riippuvuuksiin, sosiaaliseen mediaan ja elämänhallintaan. Kouluttajat ovat sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutettuja ammattilaisia.

ryhmä naisia, jotka nauravat yhdessä

Ruoka ja riippuvuus -hanke

Ruoka ja riippuvuus -hanke (2018–2020) tarjoaa tukea ja apua hallitsemattomasta syömisestä kärsiville sekä koulutusta sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ruokaan ja syömiseen kohdistuvasta riippuvuudesta. Lisäksi tavoitteena on lisätä tietoisuutta ruokariippuvuudesta sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten keskuudessa sekä laajemmin yhteiskunnassa.

Nimetön suunn.malli(1)

Tietoisesti kohti parempaa -hanke

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen hyödyntää tunne- ja tietoisuustaitoja, mindfulnessia, resilienssiä sekä vertaistukea riippuvuuksien hoidossa ja päihdeongelmien vähentämisessä ryhmämuotoisen toiminnan avulla. Hanke on pilotti ja se tarjoaa matalan kynnyksen tunne- ja tietoisuusryhmiä osana Kainuun sosiaalisen kuntoutuksen järjestelmää. Palvelu tuotetaan sosiaali- ja terveysministeriön rahoituksella ja on osallistujille maksuton.

kaksi henkilöä kauluspaidoissa keskustelemassa työasioista

Yritysvalmennus

Myllyhoitoyhdistys toteuttaa omavaraisena toimintana yritysvalmennuksia liittyen päihteisiin, riippuvuuksista toipumiseen sekä interventioon. Valmennuksessa tarjotaan tietoa ja konkreettisia työkaluja yrityksen sisäisen viestinnän käyttöön sekä konsultaatiomahdollisuuden yrityksen päihdeohjelmien tekemiseen ja akuutteihin riippuvuustapauksiin.

kuvassa nainen sommittelee papereita ja työskentelee toimistossa

Viestintä ja vaikuttaminen

Yhdistyksen viestinnän tavoitteena on ehkäistä riippuvuuksia, ohjata riippuvuuteen sairastuneet ja läheiset avun piiriin, edistää toipumiskeskeistä työotetta sekä lisätä tietoisuutta riippuvuudesta sairautena, josta voi toipua. Viestintä ja vaikuttamistyö rahoitetaan STEA:n yleisavustuksella.

kuvassa Toive-verkoston henkilöitä kokouksesta

TOIVE-verkosto

Toipumiskeskeisen hoidon (TOIVE) -verkoston koordinaatio tavoittaa 18 toipumiskeskeistä päihdehoitoa edistävää toimijaa.

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

kuvassa Lautsian kartano ja teksti hyvänmielen loma

Aikuinen päihderiippuvaisen läheinen, hae tuettua kesälomaa kartanossa!

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 19.3.2020

Jaamme yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa virkistyslomia aikuisille päihderiippuvaisten läheisille Lautsian kartanoon 3.-8.8.2020. Lomien hakuaika on 9.3.-10.5.2020.