Viestintä ja vaikuttaminen

Yhdistyksen viestintä tarjoaa tietoa riippuvuussairaudesta, riippuvuuden hoidosta sekä yleisestä elämänhallinnasta.

Yhdistyksen viestinnän tavoitteena on ehkäistä riippuvuuksia, ohjata riippuvuuteen sairastuneet ja heidän läheisensä avun piiriin, lisätä tietoisuutta toipumiskeskeisestä työotteesta sekä lisätä tietoisuutta riippuvuudesta sairautena, josta voi toipua. Lisäksi yhdistyksen nettisivuilla listatataan toipumiskeskeistä riippuvuushoitoa tarjoavat hoitopaikat Suomessa.

Tavoitteena on tiedottaa riippuvuuksista niihin sairastuneille, heidän läheisilleen, vaikuttajille sekä riippuvuuksia työssään kohtaaville ammattihenkilöille.

Viestintää toteutetaan yhdistyksen nettisivuilla, sosiaalisen median kanavilla, verkostojen kautta sekä yhdistyksen sisäisesti. Yhdistys kuuluu Ehkäisevän päihdetyön (EPT) järjestöverkostoon, jonka viestintätyöryhmään yhdistyksen viestintäsuunnittelija osallistuu.

Viestintä ja vaikuttamistyö rahoitetaan STEA:n yleisavustuksella.

Yhteiskunnallista vaikuttamistyötä tehdään myös Myllyhoitoyhdistyksen koordinoiman vaikuttamiseen ja riippuvuushoidon kehittämiseen keskittyvän TOIVE-verkoston kanssa. Verkosto tavoittaa 18 toipumiskeskeistä päihdehoitoa edistävää toimijaa.

Viestintä- ja vaikuttamistyön ohjausryhmä

Yleisavustuksen alaisen toiminnan ohjausryhmä koostuu viestinnän sekä päihde- ja järjestökentän asiantuntijoista. Ohjausryhmän jäsenet ovat:

• Kristiina Markkanen, viestintäasiantuntija, Kaskas media oy
  • Inari Viskari, päihdetyön asiantuntija, THL
  • Elina Helmanen, toiminnanjohtaja, Familia ry

Lisätietoja:

Inka Lähteenaro
viestintäsuunnittelija
inka.lahteenaro@myllyhoito.fi

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

ihminen seisoo auringonlaskussa silittämässä koiraa

Viisi syytä, miksi en juo alkoholia juhannuksena

Kirjoittajalta Mikko Cederberg | 18.6.2020

Yhdistyksen Vapaus tuo vastuun -ohjelman päällikkö Mikko kirjoittaa blogissaan, miksi viettää juhannusta selvin päin. Alkoholilla on paljon vaikutuksia, joita ei aina muista pysähtyä miettimään.