Yritys­valmennus

Myllyhoitoyhdistys toteuttaa omavaraisena toimintana yritysvalmennuksia liittyen päihteisiin, riippuvuuksista toipumiseen sekä interventioon. Valmennuksessa tarjotaan tietoa ja konkreettisia työkaluja yrityksen sisäisen viestinnän käyttöön sekä konsultaatiomahdollisuuden yrityksen päihdeohjelmien tekemiseen ja akuutteihin riippuvuustapauksiin.

Työyhteisökoulutus riippuvuuksista on kannattava sijoitus

Päihdeongelmat tuottavat työnantajille satojen miljoonien kustannuksia, sillä suhde päihteisiin on suurin yksittäinen työkykyyn ja hyvinvointiin vaikuttava tekijä. Siksi riippuvuuksien ehkäiseminen työyhteisössä säästää rahaa, lisää työhyvinvointia, vähentää sairauspoissaoloja, pidentää työuria, lisää turvallisuutta sekä parantaa työnantajakuvaa.

Työelämässä olevista miehistä 15–20 prosentilla ja naisista 10–15 prosentilla alkoholinkäyttö on niin suurta, että se aiheuttaa terveydellisiä tai sosiaalisia haittoja (THL). Hyvä hoito auttaa päihderiippuvaista toipumaan, joten on työnantajan edun mukaista ottaa päihdeongelmat rohkeasti puheeksi työyhteisössä.

Päihdeasioiden käsittely ei ole helppoa

Mielessä saattaa pyöriä seuraavia asioita:

• Loukkaanko työtoveria?
  • Olenko oikealla asialla, kun otan työtoverin päihteiden käytön puheeksi?
  • Uskallanko kertoa omista ongelmistani? Leviääkö sana?
  • Saako työantaja tietää?
  • Tämä on häpeällinen asia ja kaikki syy on minussa
  • Onko meillä keinoja ratkaista ongelmia?

Myllyhoitoyhdistys tarjoaa toimivan ja inhimillisen mallin käsitellä riippuvuusasioita työyhteisössä. Tavoitteena on myönteinen ja inhimillinen keskusteluilmapiiri ja toimivat, turvalliset käytännöt.

Tarjoamme:

• Keinoja puheeksiottamiseen ja varhaiseen puuttumiseen
  • Tietoa ja avoimeen ilmapiiriin rohkaisemista
  • Parhaat käytännöt työterveyshuoltoon ja hoitoonohjaukseen
  • Parhaat ammatilliset käytännöt avun saamiseksi
  • Keinot saada koko henkilöstö mukaan

Tätä teemme:

• Autamme päivittämään päihdeohjelman nykyaikaiseksi, toimivaksi ja vaikuttavaksi
  • Luomme uuden, riippuvuuksia avoimesti käsittelevän keskustelukulttuurin. Kynnys ottaa riippuvuusasiat puheeksi, lähestyä esihenkilöä tai pyytää apua ovat mahdollisimman alhaisia.
  • Valmennamme esihenkilöitä: tärkeintä on tuki ja työkalut vaikeita tilanteita varten
  • Autamme kehittämään työterveydenhuollon ja työkykyohjelmien prosessit mahdollisimman toimiviksi päihdetyön osalta
  • Tuomme yhteistyöhön arvioinnin ja riippuvuuksien hoitojen asiantuntijatahot

Näin se tapahtuu:

• Alkukonsultoinnissa kartoitetaan nykyiset toimintatavat ja erityiset haasteet
  • Luodaan ja toteutetaan malli koulutuksesta, tiedotuksesta ja/tai päihdeohjelman päivittämisestä
  • Koulutuksessa tarjotaan tietoa ja tukea; tavoitteena myönteinen ilmapiiri jotta kynnys tarttua päihdeasioihin matala
  • Esihenkilöiden ja avainryhmien valmennuksessa annetaan toimivat työkalut, jotta jokainen osaa toimia
  • Päihdeohjelmasta kehitetään kokonaisuus, joka yhdistää esihenkilötyön, työhyvinvoinnin ja työterveyspalvelut tehokkaaksi
    toimintatavaksi

Koulutus- ja konsultointipalvelumme räätälöidään aina tilaajan tarpeiden mukaiseksi. Esimerkiksi:

• Koko henkilöstön koulutus, informatiivinen havahdutuspaketti 2–4h.
  • Esihenkilöiden / työturvallisuushenkilöiden / luottamushenkilöiden koulutus 2 x 8h.
  • Päihdetyöryhmän koulutus, kerralla 5–20 hengen ryhmille, esim. 5 x 8h.
  • Konsultaatiot päihdeasioissa: yhteisöinterventio, yksilökonsultaatio/coaching.
  • Coaching esihenkilöille kriisitilanteisiin.

Olemme tehneet työelämäkoulutuksia useissa organisaatioissa, kuten:

• Metsä Group - koko henkilöstön koulutus 2018 alkaen; yli 2500 henkilöä, lähes 200 koulutusta (koulutus jatkuu)
  • Kemira esihenkilöiden, luottamushenkilöiden ja avainhenkilöiden koulutus 2014 ja 2018
  • Hartwall - päihdetyöryhmän koulutus 2014 ja videomateriaalia

Pääkouluttajamme Jouni Lehto

Yritysvalmennuksia pitää Jouni Lehto, joka on riippuvuuksien eturivin asiantuntija, kouluttaja sekä kokenut päihdeterapeutti. Inhimillisesti ja empaattisesti työskentelevä Jouni on auttanut yli 17 vuoden työuransa aikana satoja riippuvaisia, riippuvaisten läheisiä sekä työyhteisöjä riippuvuuksista vapaaseen elämään.

Ota yhteyttä, aloitetaan heti!

Jouni Lehto
Riippuvuuksien asiantuntija, Myllyhoitoyhdistyksen hallituksen pj.
jouni@jounilehto.fi

Myllyhoitoyhdistys on riippuvuuksien asiantuntijaorganisaatio, jolla on kokemusta riippuvuuksista työelämässä kymmenien vuosien ajalta. Yhdistyksemme tehtävä on ehkäistä päihdehaittoja inhimillisellä tavalla sekä tarjota vaikuttavaa tietoa ja tukea riippuvuuksista toipumiseksi.

Naiserityisen työn verkoston kannanotto: Suomen tulee sitoutua väkivallan torjumiseen

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 5.3.2024

Myllyhoitoyhdistys allekirjoitti Naiserityisen työn verkoston kannanoton, jossa vaaditaan Suomelta suunnitelmallisia, konkreettisia ja pitkäjänteisiä toimia naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemiseksi.