Vapaus tuo vastuun – ohjelma nuorille

Valtakunnallisessa Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa järjestetään oppitunteja lapsille ja nuorille. Tilaa riippuvuuksia ja elämänhallintaa käsittelevä oppitunti koulullesi!

Vapaus tuo vastuun -ohjelma

Vapaus tuo vastuun -ohjelman kohderyhmässä ovat alaikäiset lapset ja nuoret. Oppitunneilla käsitellään lasten ja nuorten kanssa yhdessä erilaisia riippuvuuksia, niiden muodostumista, altistavia tekijöitä sekä yleistä elämänhallintaa ja tunnetaitoja osana ennaltaehkäisyä.

Oppitunnit eivät ole valistustyyppisiä, vaan tarkoituksena on herättää aktiivista keskustelua ryhmässä. Ohjelmassa kouluttajina työskentelevät henkilöt ovat sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutettuja ammattilaisia.

Oppitunnit järjestetään koulupäivän aikana koulun tiloissa tai erikseen sovittavina aikoina. Oppitunteja järjestetään myös etänä tarpeen mukaan.

Oppitunteja on kahta erilaista, joista tilaaja voi valita omalle ryhmälleen sopivan. Toinen käsittelee yleisesti riippuvuuksia ja elämänhallintaa ja toinen sosiaalista mediaa ja sen liikakäyttöä. Sosiaalisen median oppitunnit ovat suunnattu pääsääntöisesti ala- ja yläaste ikäisille. Yleisesti riippuvuuksia koskevat oppitunnit ovat tarkoitettu koko kohderyhmälle.

Saamamme palaute kertoo, että oppitunnit käsittelevät asioita lasten ja nuorten mielestä toimivalla ja vaikuttavalla tavalla. Vuonna 2021 kerätyssä palautteessa 81 % vastaajista kertoi saaneensa lisää tietoa riippuvuuksista ja jopa 97 % kertoo ymmärtävänsä altistavia tekijöitä riippuvuuksien muodostumisen kannalta paremmin. Koulutuksen yleisarvio on 4/5. Jokaisen oppitunnin lopussa kerätään palautetta, jonka avulla pystymme kehittämään toimintaamme ja vastaamaan kohderyhmän toiveisiin ja tarpeisiin.

Toiminnassa korostuu kasvatuksellisen sekä ohjauksellisen näkökulma, jolla pyritään tukemaan ja edistämään lasten ja nuorten päihteettömyyttä. Ohjelma toimii STEA:n kohdennetulla toiminta-avustuksella.

Ota rohkeasti yhteyttä ja tilaa oppitunti koulullesi!

Oppitunnit ovat tarkoitettu 5. ja 6. luokille, yläasteikäisille, lukion ja ammattioppilaitoksen ensimmäisen vuoden opiskelijoille.

Camilla Roivas
Ohjelmapäällikkö
camilla.roivas@myllyhoito.fi

työntekijä camilla roivas

Seuraa hanketta Instagramissa (linkki).

Vinkkaa nuorelle! Haluatko jutella riippuvuuksista, somesta tai elämästä? Soita tai laita Whatsappia Vapaus tuo vastuun -ohjelman päivystävään puhelimeen ma–pe klo 9–16 numeroon 044 720 4816. Numerossa sinulle vastaavat hankkeen työntekijät. Lisäksi hankkeelle voi laittaa viestiä Snapchatissa (käyttäjä: VTV-ohjelma).

kuvassa nuori ja päivystyksen tiedot

Leena Koivula

Yhteiskunnan kovat arvot kiihdyttävät riippuvuuksia

Kirjoittajalta Leena Koivula | 21.9.2022

Riippuvuuksiin sairastuminen ei ole koskaan ollut yhtä helppoa kuin nykyään, sillä ne ovat keskeinen osa taloutta ja yhteiskuntaa, kirjoittaa sosiaalipsykologi Leena Koivula.