Vapaus tuo vastuun – ohjelma nuorille

Valtakunnallisessa ohjelmassa järjestetään työpajoja nuorille ala- ja yläkouluikäisille elämänhallintaan ja riippuvuuksiin liittyvien teemojen parissa.

Vapaus tuo vastuun -ohjelma

Vapaus tuo vastuun -ohjelman kohderyhmässä ovat alaikäiset nuoret (12-17 vuotiaat). Työpajoissa käsitellään nuorten kanssa yhdessä kiinnostavalla tavalla erilaisia riippuvuuksia, niiden seurauksia, yleistä elämänhallintaa sekä sosiaalista mediaa.

Tietoa välitetään niin, että se tukee nuorten elämänvaihetta, ja että nuoret kokevat tulleensa aidosti kohdatuiksi. Työpajat eivät ole valistustyyppisiä, vaan tarkoituksena on herättää aktiivista keskustelua ryhmässä. Ohjelmassa kouluttajina työskentelevät henkilöt ovat sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutettuja ammattilaisia.

Oppitunnin mittaiset työpajat järjestetään koulupäivän aikana, koulun tiloissa tai erikseen sovittavina aikoina. Työpajoja on kahta erilaista, joista tilaaja voi valita omalle ryhmälleen sopivan. Toinen työpaja käsittelee yleisesti riippuvuuksia ja elämänhallintaa ja toinen erityisesti sosiaalista mediaa ja siellä toimimista. Sosiaalisen median luentojen sisältö on suunniteltu vuonna 2019 yhdessä sosiaalisen median tutkija Suvi Uskin kanssa.

Nuorilta saamamme palaute kertoo, että työpajat käsittelevät asioita heidän näkökulmastaan ja heitä kiinnostavalla tavalla. Jokaisen työpajan yhteydessä kerätään palautetta, jonka perusteella pyritään vastaamaan kohderyhmän toiveisiin yhä paremmin. Toiminnassa korostuu kasvatuksellisen sekä ohjauksellisen näkökulman lisäksi nuoren kehityksen ja ajatusmaailman tukeminen. Vapaus tuo vastuun -ohjelma toimii STEA:n (ent. raha-automaattiyhdistyksen) kohdennetulla toiminta-avustuksella.

Ota rohkeasti yhteyttä ja tilaa työpaja kouluusi!

Työpajat ovat ensisijaisesti tarkoitettu yläasteikäisille, mutta ne sopivat myös hyvin 5. ja 6. luokille, lukion ensimmäiselle vuosikurssille sekä ammatillisille oppilaitoksille.

Mikko Cederberg
Ohjelmapäällikkö

Seuraa hanketta Instagramissa.

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

Mai peltoniemi

Kouluttaja Mai Peltoniemi: Olennaista on toivon kannattelu

Kirjoittajalta Mai Peltoniemi | 21.9.2020

Mai Peltoniemi kirjoittaa kolumnissaan riippuvuudesta toipumisesta, traumasta, häpeästä ja toivosta. Hän muistuttaa, että jokaisen ihmisen tulisi saada kokea itsensä arvokkaaksi ihan vain siksi, että on syntynyt.