Vapaus tuo vastuun – ohjelma nuorille

Ohjelmassa koulutetaan nuoria ala- ja yläkouluikäisiä elämänhallintaan ja riippuvuuksiin liittyvien teemojen parissa.

Koronaviruksen takia maalis-, huhti- ja toukokuussa 2020 hankkeessa toimii päivystävä puhelin kouluvierailujen sijasta

Vapaus tuo vastuun -hankkeen ohjelmapäällikkö Mikko aloittaa nuorten puhelinpäivystyksen 23.3.2020 alkaen.

Koronaviruksen aiheuttamien varotoimien takia emme pääse kouluihin paikan päälle, joten haluamme tarjota keskusteluapua nuorille. Päivystyspuhelimen kautta oppilaat voivat hakea tukea ja kysyä itseään askarruttavista asioista liittyen Vapaus tuo vastuun- oppituntien aiheisiin (riippuvuudet, elämänhallinta, someriippuvuus).

Puhelinpäivystys on tarkoitettu kaikille nuorille, jotka kaipaavat keskusteluapua riippuvuuksista ja elämästä. Puhelinpäivystys kestää toukokuun 2020 loppuun asti.

Päivystysajat ovat maanantai, keskiviikko ja perjantai klo 9.00-13.00. Opiskelijat voivat ottaa yhteyden soittamalla, tekstiviestein, tai WhatsApp-sovelluksella.

Ohjelmapäällikkö Mikko, puh. 044 720 4816

Vapaus tuo vastuun -ohjelma

Vapaus tuo vastuun -ohjelman kohderyhmässä ovat alaikäiset nuoret (12-17 vuotiaat). Toiminnassa on kyse nuoria kiinnostavan ja heidän elämänvaihetta tukevan tiedon välittämisestä sekä nuorten aidosta ja rehellisestä kohtaamisesta.

Työpajat järjestetään koulupäivän aikana, koulun tiloissa tai erikseen sovittavina aikoina. Ohjelmassa kouluttajina työskentelevät henkilöt ovat sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutettuja ammattilaisia.

Vuonna 2019 uutena koulutuskokonaisuutena on otettu mukaan sosiaalinen media ja siellä toimiminen. Tilaajalla on siis kaksi vaihtoehtoa, joista valita omalle ryhmälleen sopiva aihepiiri koulutukseen.

Olemme heittäneet valistuksen romukoppaan. Nuorilta saamamme palaute kertoo, että teemme asioita nuorien näkökulmasta ja heitä kiinnostavalla tavalla. Keräämme vuosittain kyselyjä nuorilta, millaisista aiheista he toivoisivat meidän puhuvan ja pyrimme vastaamaan kohderyhmän toiveisiin. Toiminnassa korostuu kasvatuksellisen sekä ohjauksellisen näkökulman lisäksi nuoren kehityksen ja ajatusmaailman tukeminen. Vapaus tuo vastuun -ohjelma toimii STEA:n (ent. raha-automaattiyhdistyksen) kohdennetulla toiminta-avustuksella.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Mikko Cederberg
Ohjelmapäällikkö

Seuraa hanketta Instagramissa.

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

ihminen seisoo auringonlaskussa silittämässä koiraa

Viisi syytä, miksi en juo alkoholia juhannuksena

Kirjoittajalta Mikko Cederberg | 18.6.2020

Yhdistyksen Vapaus tuo vastuun -ohjelman päällikkö Mikko kirjoittaa blogissaan, miksi viettää juhannusta selvin päin. Alkoholilla on paljon vaikutuksia, joita ei aina muista pysähtyä miettimään.