TOIVE-verkosto

Toipumiskeskeisen hoidon (TOIVE) -verkoston koordinaatio tavoittaa 17 toipumiskeskeisen päihdehoidon toteuttajaa ja toimijaa.

TOIVE-verkosto toimii päihdehoitotyön asiantuntija- ja kehittämistyön parissa, ja osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Lisäksi verkoston osallistujille tarjotaan keskustelualusta, jossa vaihdetaan kokemuksia toimijoiden kesken.

Verkoston tavoitteena on, että Suomen päihde- ja riippuvuushoito olisi toimivaa sekä tasa-arvoisesti saavutettavissa valtakunnallisesti.

Vuonna 2020 TOIVE-verkosto keskittyy muun vaikuttamistyön lisäksi päihdepalveluiden prosesseja tutkivan selvityksen käynnistämiseen.

Myllyhoitoyhdistys on verkoston sitoutumaton ja puolueeton koordinaattori.

Verkoston jäsenet vuonna 2021:

• Hoitokoti Tuhkimo Oy
  • Kalliola Oy
  • Kantamo Oy
  • Kuntoutusyksikkö MiunElämä Oy
  • Maivita Oy
  • Minnesota Kainuu Oy
  • Naistenkartano ry
  • Oikeahetki Ky
  • Päijät-Hämeen Myllyhoitoklinikka Oy
  • Riippumatta Oy
  • Start Over Oy
  • Toipumo oy
  • Tmi Juha Lantz
  • Tmi Jouni Lehto
  • Tmi Arto Rajahuhta
  • Tukihenkilötyö ry
  • Työnohjauskeskus Matti Nokela Oy

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ammatillinen soveltaminen. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

selvityksen kansi

Selvitys: Päihdetoimijat ovat huolissaan päihdehoitojärjestelmän tehottomuudesta sekä kuntien resursseista

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 11.1.2021

Myllyhoitoyhdistyksen teettämä selvitys kartoittaa päihdetyön keskeisten toimijoiden näkemyksiä suomalaisen päihdehuollon tilasta. Selvityksessä nostettiin kehittämiskohteiksi päihdepalveluiden tutkiminen, saatavuuden riittämättömyys, alueellinen epätasa-arvo, päihdehoitopolkujen katkonaisuus sekä kuntien vähäiset resurssit.