"Vaikeinta on hyväksyä, että häpeän omaa lastani"

Päihderiippuvaisen läheinen käy läpi tuskallista tunnekirjoa, selviää läheisille tehdystä kyselystä. Moni kokee, että päihdesairauden ymmärtäminen on auttanut asettamaan viisaita rajoja. Ulkopuolisten asenteet sen sijaan turhauttavat.

Ahdistus, suru, viha, turhautuminen, pelko, häpeä, pettymys, huoli, epätoivo, toivo, katkeruus, syyllisyys, suuttumus, raivo, kyllästyminen, yksinäisyys, tyhjyys, uupumus, masennus, elämänhaluttomuus, huonommuuden tunne, neuvottomuus, riittämättömyys ja voimattomuus. Muun muassa näitä tunteita kokevat päihderiippuvaisten läheiset heille tehdyn kyselyn mukaan.

”Tiedän, että häpeää ei tarvitse tuntea. Silti on vaikeinta hyväksyä, että häpeän omaa lastani”, eräs läheinen vastasi.

”Läheisen elämä on jatkuvaa pelkoa ja epätietoisuutta. Elämästä tulee pakollisten velvoitteiden suorittamista, ilo katoaa”, toinen kirjoitti.

Päihdejärjestöjen alkuvuonna tekemään kyselyyn vastasi kaikkiaan 86 läheistä. Moni kertoi käyneensä läpi koko tunteiden kirjon riippuvuuteen sairastuneen rinnalla. Tuskalliseksi koettiin etenkin se, että toista ei voi pelastaa vastoin tämän omaa tahtoa. On vain "katsottava vierestä, kun rakas ihminen tuhoaa omaansa ja lähipiirin elämää.

"Olen miettinyt, olisiko helpompaa kuolla pois."

Läheisen osa on aina tuskallinen, mutta omat sävynsä siihen tuo, kun päihderiippuvuutta sairastaa oma lapsi. Kyselyyn vastanneet vanhemmat kertoivat esimerkiksi piinaavasta syyllisyydestä ja itsetuhoisista ajatuksista.

”Itken lähes päivittäin, välillä olen itsetuhoinen. Olen miettinyt, olisiko helpompaa kuolla pois, koska en pysty pelastamaan lastani”, eräs vastasi.

”Tuskallisinta on nähdä oma lapsi likaisena luurankona. Haisevana, nälissään, yliannostuksesta toipumassa. Ja siltikään hän ei pysty lopettamaan”, toinen totesi.

Viisautta on huolehtia itsestä

Suomessa on arviolta ainakin yli miljoona päihderiippuvaisen läheistä, toisten arvioiden mukaan jopa kaksi miljoonaa. Päihderiippuvaisen läheiseksi voidaan laskea kuka tahansa, jota toisen ihmisen päihteidenkäyttö koskettaa. Perheenjäsenten ja ystävien ohella läheisiksi lasketaan usein myös esimerkiksi työtoverit.

On tavallista, että läheinen yhtä aikaa sekä pelkää riippuvaisen rakkaan kuolemaa että joskus fantasioi sen tuomasta helpotuksesta ratkaisuna raastavaan tilanteeseen. Kuolinajatuksista koetaan usein syyllisyyttä.

”Vaikeinta on hyväksyä niin suuri viha omaa lastaan kohtaan, että toivoo hänen kuolemaansa”, päihderiippuvaisen lapsen vanhempi kertoi kyselyssä.

Päihderiippuvuus sairastuttaa yleensä myös sen lähellä elävät: ilmiötä kutsutaan läheis- tai myötäriippuvuudeksi. Käytännössä lähesiriippuvuus tarkoittaa esimerkiksi ulkoaohjautuvuutta ja muita haitallisia toimintamalleja, kuten pakonomaista kontrollointia tai vaikeutta käsitellä haastavia tunteita.

Kaksi nuorta naista vierekkäin.

Kyselyn vastaajat kertovat saaneensa apua esimerkiksi vertaistuesta ja ystävistä. Ymmärrys päihderiippuvuudesta sairautena on auttanut asettamaan viisaita rajoja: riippuvaisen tukena voi olla, mutta tätä ei voi pelastaa.

”En voi antaa oman elämäni tuhoutua läheiseni elämän mukana. Minulla on oikeus omaan polkuuni ilman syyllisyyttä”, eräs läheinen kirjoitti.

”Hukkuvalle voi heittää pelastusrenkaan ja istua rannalla vetämässä köydestä, mutta samaan poteroon ei koskaan kannata hypätä uppoamaan”, toinen muotoili.

Osa vastaajista toivoi, että terveydenhuollossa huomioitaisiin selvemmin myös läheiset esimerkiksi tarjoamalla aktiivisesti eri tukimuotoja tai kysymällä vointia. Tuen paikkoja läheisille löytyy täältä.

”Olen aika pitkälti saanut etsiä apua ja tukea itse. Meni vuosia ennen kuin joku kertoi, että päihdepalveluista voi myös läheinen saada apua”, kolmen eri päihderiippuvaisen läheinen kertoi.

Ulkopuolisten asenteet ahdistavat läheisiä

Kyselyssä läheiset toivoivat, että suomalaiset ymmärtäisivät yleisesti päihderiippuvuutta sairautena laajemmin. Ulkopuolisten asenteet koettiin paikoin kielteisiksi, jopa aggressivisiksi tai halveksuviksi.

"Ystävät ja tutut hylkäävät, ja töissä katsotaan vinoon. Sanomisiani epäillään ja kyseenalaistetaan, koska kuulun samaan 'huonojen ihmisten kastiin' kuin päihderiippuvainen läheiseni. Toivoisin ymmärrystä siitä, että minä ja veljeni emme ole sama ihminen", läheinen vastasi.

”Tietämättömyys on kuluttavinta. On todella kuluttavaa selittää ihmisille, miksi en vain sano lapselleni, että lopeta tai vain vie häntä hoitoon. Surkuttelu ja voivottelu ovat pahinta, mitä muut voivat tehdä”, kirjoitti toinen.

"Pikkuveljeni ja isoveljeni eivät ole pahoja vaan sairaita."

”Erityisesti suututtavat ihmiset, joilla ei ole asiaan kosketuspintaa ja jotka ajattelevat, että päihderiippuvaiset ovat vain rasite yhteiskunnalle. Pikkuveljeni ja isoveljeni eivät ole pahoja vaan sairaita”, kolmas kertoi.

Päihderiippuvuus muuttaa yleensä ihmisen persoonaa. Jos haluat ymmärtää aiheesta lisää, tule kuulolle webinaariimme "Jekyll ja Hyde – päihderiippuvaisen kaksi persoonaa" 16. toukokuuta klo 13-14.15. Lisätietoa ja ilmoittautuminen täällä.

Lisäksi Päihdetoimijoiden läheistyön verkosto, johon myös Myllyhoitoyhdistys kuuluu, järjestää läheisille ja heidän parissaan työskenteleville ammattilaisille erilliset webinaarit 2. toukokuuta. Aiheena on tunteiden käsitteleminen ja salliminen, ja tarjolla on tietoa, vertaistukea sekä käytännön työkaluja. Ammattilaisten webinaarin ajankohta on klo 13–16 ja läheisten klo 17–19.

Webinaarit liittyvät Läheistenpäivään, jota vietetään 5. toukokuuta neljättä kertaa. Päivänä muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen ihmisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Läheistenpäivästä ja webinaareista löydät lisätietoa täältä.

”Koen sellaista yksinäisyyttä, että ei voi kuvailla” – päihderiippuvaisen läheinen jää hätänsä kanssa yksin

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 25.4.2024

Järjestöjen kyselyn mukaan päihteitä käyttävän läheiset jäävät helposti avun ulkopuolelle, eikä heidän tarpeitaan tunnisteta terveydenhuollossa riittävästi. Läheistenpäivänä 5. toukokuuta järjestetään päihderiippuvaisten läheisille tukitapahtumat Helsingissä ja Seinäjoella.