Juhlaluentosarja riippuvuuksista ja toipumisesta keväällä 2023

Myllyhoitoyhdistys järjestää 40-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi sarjan riippuvuuksia ja toipumista käsitteleviä luentoja. Maksuttomat verkkoluennot on suunnattu ammattilaisille, toipujille ja muille kiinnostuneille.

Luentosarjan tavoite on lisätä ymmärrystä riippuvuuksien ominaispiirteistä ja niistä toipumisesta. Luennot pidetään etänä Teamsissa, ja ne ovat maksuttomia. Ne on tarkoitettu esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille, riippuvuuksista toipuville ja kaikille, joita aihe kiinnostaa.

Luennot ovat avoimia, mutta osallistuminen vaatii ilmoittautumisen. Ilmoittaudu kullekin luennolle erikseen sen alla olevasta linkistä viimeistään 15 minuuttia luentoa ennen. Ilmoittautumisen jälkeen saat Teams-osallistumislinkin sähköpostiisi. Luennosta lähetetään ilmoittautuneille tallenne, joka on katsottavissa kaksi viikkoa.

Kevään luennot:

Helmikuu
Psykologi Risto Nieminen: Riippuvuuden psykologiaa ke 22.2. klo 13-14.15

Risto Nieminen on riippuvuuksiin erikoistunut psykologi. Hän työskenteli pitkään päihdetyössä Kalliolan klinikalla ja Myllyhoitoyhdistyksessä sekä työvoimahallinnon ja aikuispsykiatrian parissa erikoisalueenaan ryhmämuotoinen päihdekuntoutus. Luento käsittelee riippuvuuksia psykologisesta näkökulmasta. Miksi päihderiippuvuudessa ei enää ole kyse tahdonvoimasta tai mielihyvän hakemisesta? Mikä tekee diagnostisista kriteereistä ongelmallisia, entä mitä eroa on päihteettömyydellä ja toipumisella? Miksi riippuvuuden ymmärtäminen on sote-alan ammattilaiselle nykypäivänä erityisen tärkeää?

Maaliskuu
Päihdeohjaaja Harri Nyman: Peliriippuvuus to 16.3. klo 13-14.15

Peli- ja päihderiippuvuuksiin erikoistunut Harri Nyman työskentelee ohjaajana päihdehoidossa. Hän on koulutukseltaan lähihoitaja, jolla on päihdetyön ammattitutkinto. Luento pureutuu peliriippuvuuden ominaispiirteisiin. Miten se syntyy ja ilmenee, ja mitä ammattilaisen on tärkeää ymmärtää siitä? Mitä yhteistä on peli- ja päihderiippuvuudella? Miksi puhutaan sairaudesta, entä miten yleistä rahapeliriippuvuus on Suomessa? Miten peliriippuvuudesta voi toipua? Miten läheisen kannattaa toimia peliriippuvaisen kanssa?

Huhtikuu
Mindfulness-ohjaaja Susanna Ahvalo: Itsemyötätunto –  toipumisen supervoima 5.4. klo 17-18.15

Susanna Ahvalo on luokanopettaja, mindfulness-ohjaaja ja positiivisen psykologian valmentaja. Hän järjestää mindfulness ja addiktio -kursseja ja kirjoitti viime vuonna Myllyhoitoyhdistyksen blogiin suositun tekstin itsemyötätunnosta riippuvuksista toipumisen työkaluna. Luento käsitteleekin itsemyötätunnon merkitystä toipumisessa. Mitä se on, ja mikä tekee siitä erityisen hyödyllisen? Miten itsemyötätuntoa harjoitellaan, vahvistetaan ja ylläpidetään? Luento sisältää Susannan ammatillisen kokemuksen lisäksi psykologista ja aivotieteellistä tutkimustietoa.

Toukokuu
Päihdeterapeutti Miska Mikkonen: Jekyll ja Hyde – päihderiippuvaisen kaksi persoonaa 16.5. klo 13-14.15

Miska Mikkonen on sosionomi, lähihoitaja ja tradenomi, jolla on yli vuosikymmenen kokemus päihdetyöstä terapeuttina, esimiehenä ja yrittäjänä. Luento käsittelee päihderiippuvuuden aiheuttamia muutoksia ihmisen persoonassa. Miten ja miksi persoonallisuus muuttuu, ja käykö niin aina? Mitä tarkoitetaan kemiallisella persoonalla ja tunne-elämän sairaudella? Miten läheisen kannattaa toimia narsistisesti käyttäytyvän, manipuloivan ja valehtelevan päihderiippuvaisen kanssa? Entä mitä persoonalle vastaavasti tapahtuu riippuvuudesta toivuttaessa?

Osa luennoista on katsottavissa YouTube-kanavallamme.

Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton riippuvuuksiin erikoistunut asiantuntijajärjestö. Luentosarja jatkuu syksyllä, ja syksyn luennoista ilmoitamme myöhemmin.

Lämpimästi tervetuloa kuulolle!

Lisätietoja:

Johanna Pohjola
viestintäsuunnittelija
johanna.pohjola@myllyhoito.fi

10 terveistä Hazeldenin päihdeklinikalta

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 27.3.2024

Yhdistys vieraili Minnesotassa Hazeldenin päihdeklinikalla, jossa hoito on muttununut lähivuosina paljon etenkin opioidikriisin takia. Lue tai katso terveiset reissusta!