Sote-järjestöihin kohdistuvat leikkaukset heikentäisivät päihde­riippuvaisten asemaa entisestään

Elokuun puolivälissä julkaistussa Valtiovarainministeriön budjettiesityksessä ehdotettiin suuria leikkauksia sosiaali- ja terveysjärjestöjen tukiin. Myllyhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Ekholm on huolissaan suunnasta, johon leikkaukset toteutuessaan veisivät yhteiskuntaamme.

Elokuun puolivälissä julkaistusta Valtiovarainministeriön budjettiesityksestä käy ilmi, että sosiaali- ja terveysjärjestöiltä aiotaan leikata ensi vuonna 127 miljoonaa euroa. Se on 33 prosenttia tähän vuoteen verrattuna. VM:n esityksessä esitetään myönnettäväksi 253 miljoonaa euroa avustuksina yhteisöille ja säätiöille terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen, kun vastaavasti tänä vuonna myönnetty summa oli 380 miljoonaa euroa. Jos budjetti toteutuu suunnitelman mukaan, on Sote-järjestöjen rahoitus vakavasti uhattuna.

"Järjestöjen toiminta on joissain tapauksissa ollut ainoa apu, jota on ollut tarjolla. Mihin nämä ihmiset sitten ohjataan?"

Sote-järjestöt tavoittavat paljon haavoittuvaisessa asemassa olevia: esimerkiksi lapsia, vanhuksia, vammaisia sekä päihde- ja mielenterveysongelmista kärsiviä. Sellaisia ihmisiä, joille myös koronakriisi on aiheuttanut paljon vaikeuksia.

Myllyhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Ekholm pitää leikkauksina riskinä:
”Tilanne on huolestuttava, ja se pahentaa erityisryhmien avun saantia entisestään. Tässä leikataan nyt kaikkein heikoimmassa asemassa olevilta. Järjestöjen toiminta on joissain tapauksissa ollut ainoa apu, jota on ollut tarjolla. Mihin nämä ihmiset sitten ohjataan? Myös kunnat ovat taloudellisessa ahdingossa, eikä sieltä ole tulossa apua tukalaan tilanteeseen. Loppujen lopuksi lasku tulee olemaan suuri niin rahallisesti kuin henkisesti, pahimmillaan menetettyinä ihmishenkinä.”

Yleishyödyllisten toimijoiden, kuten sote-järjestöjen, rahoitus tulee pitkälti Veikkauksen rahapelitoiminnan tuotoista. ”Sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoituksen tulee säilyä riittävänä, mutta rahapelijärjestelmän muutokset ovat perusteltuja. Tosin ne tulee toteuttaa niin, etteivät tapahdu heikoimmassa asemassa olevien kansalaisten kustannuksella”, Ekholm kommentoi.

"Jos ryhmää ei olisi, puuttuisi minulta tuki ja turva, kipeiden kokemusten työstäminen ymmärtävässä vertaistukiryhmässä sekä ilo elämästä."

Järjestöjen päihdepalvelut tarjoavat usein sellaista tukea, mitä ei saa julkiselta puolelta. Myös Myllyhoitoyhdistyksen Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen vertaisryhmiin osallistuva riippuvuudesta toipuva kommentoi ryhmissä käymistä seuraavasti: "En olisi pystynyt ilman Piian ja ryhmien tukea olemaan kohta neljä vuotta raittiina. Jos ryhmää ei olisi, puuttuisi minulta tuki ja turva, kipeiden kokemusten työstäminen ymmärtävässä vertaistukiryhmässä sekä ilo elämästä."

Päihdepalveluissa ja hoidon piiriin pääsemisessä on jo nyt paljon epäkohtia. Esimerkiksi tuoreesta Tampereen päihdepalveluista tehdyssä selvityksestä käy ilmi, että jopa päihdepalveluihin pääseminen koettiin vaikeana.

”Mitä jo nyt kuormittuneille päihdepalveluille tapahtuu, jos elintärkeää päihdetyötä tekeviltä järjestöiltä leikataan kolmasosa rahoituksesta? ”, Ekholm kysyy.

Nyt on hyvä aika toimia! Ota yhteyttä kansanedustajaasi ennen syyskuuta, ja lähesty päättäjiä somessa. Valtion talousarvion valmistelu jatkuvat syksyn ajan. Hallituksen neuvottelu eli budjettiriihi järjestetään 14.−15.9. ja talousarvioesitys käsitellään valtioneuvostossa 5.10.

Soste ry: Sosiaali- ja terveysjärjestöjen tekemän työn tulevaisuus vaakalaudalla – Budjettiriihessä löydettävä kestävä rahoitusratkaisu toiminnan turvaamiseksi

MTV-uutiset: "Joka kolmas euro katoaisi, valtava joukko tulisi jäämään ilman apua" – Sote-järjestöt kauhuissaan rahaministeriön leikkausesityksestä

Sosiaali- ja terveysalan järjestöissä toimii 550 000 vapaaehtoista ja työntekijää. Ilman heitä, monia suomalaisten hyvinvointia tukevia palveluita ei olisi. Onneksi on joku -kampanja esittelee sote-järjestöjen tekemää työtä.

”Koen sellaista yksinäisyyttä, että ei voi kuvailla” – päihderiippuvaisen läheinen jää hätänsä kanssa yksin

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 25.4.2024

Järjestöjen kyselyn mukaan päihteitä käyttävän läheiset jäävät helposti avun ulkopuolelle, eikä heidän tarpeitaan tunnisteta terveydenhuollossa riittävästi. Läheistenpäivänä 5. toukokuuta järjestetään päihderiippuvaisten läheisille tukitapahtumat Helsingissä ja Seinäjoella.