Tietoisesti kohti parempaa -hanke

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen tarkoitus on hyödyntää tunne- ja tietoisuustaitoja, mindfulnessia, resilienssiä sekä vertaistukea riippuvuuksien hoidossa ja päihdeongelmien vähentämisessä ryhmämuotoisen toiminnan avulla. Hanke on pilotti ja se tarjoaa matalan kynnyksen tunne- ja tietoisuusryhmiä osana Kainuun sosiaalisen kuntoutuksen järjestelmää. Palvelu tuotetaan sosiaali- ja terveysministeriön rahoituksella ja on osallistujille maksuton.

Koronviruksen ehkäisemiseksi Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen ryhmät muuttuvat verkkoryhmiksi

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen toipumisryhmät ovat siirtyneet THL.n suositusten mukaisesti etätoimintaan, verkkoryhmiin ja puhelintukeen.

Verkkoryhmät (ryhmissä on vielä tilaa uusille osallistujille!)

Tietoisesti kohti parempaa -ryhmiä kokoontuu verkossa seuraavasti Go To Meeting -verkkopalvelun kautta. Palvelua on helppo käyttää ja tarvittaessa ohjeistusta saa tarvittaessa puhelimitse. GTM-palvelu toimii joko tietokoneella, padilla tai älypuhelimessa.

Ryhmien osallistujamäärä max 8 hlöä, jotta yhteys ei kärsi. Menetelminä hyödynnetään vertaistukea sekä tunne- ja tietoisuustaitoja.

• Kainuun naistenryhmä ke (25.3 alkaen) klo 10.00 – 12.00.

Ohjattu verkkoryhmä on tarkoitettu riippuvuuksista kärsiville naisille.
Ryhmä jatkuu toukokuun loppuun 2020.

• Kainuun TKP-ryhmä to (26.3 alkaen) klo 10.00 – 12.00.

Ohjattu verkkoryhmä on tarkoitettu riippuvuuksista kärsiville henkilöille.
Ryhmä jatkuu toukokuun loppuun 2020.

• Kainuun läheisten anonyymi keskusteluryhmä verkossa

Riippuvaisten läheisille tarkoitettu anonyymi keskusteluryhmä verkossa.
Ryhmän kesto on kahdeksan viikkoa.

HUOM! Kaikkiin ryhmiin ilmoittaudutaan sähköpostilla piia.sumupuu@myllyhoito.fi tai puhelimitse 044 019 3869

Puhelintuki

Puhelintuki on tarkoitettu riippuvaisille ja riippuvaisten läheisille.

Puhelinpäivystykseen vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen omaavat hankkeen työntekijät seuraavasti:

maanantaisin ja tiistaisin klo 12.00 – 14.00
Piia 044 019 3869

keskiviikkoisin klo 12.00 – 14.00
Sanna 044 773 6555

HUOM!
Voit myös varata erillisen ajan laittamalla tekstiviestiä Piialle tai Sannalle!

Piia Sumupuu
Projektikoordinaattori
Tietoisesti kohti parempaa -hanke
Myllyhoitoyhdistys ry
piia.sumupuu@myllyhoito.fi

Älä jää yksin, tule mukaan!

-Piia Sumupuu ja Sanna Komulainen

Tietoisesti kohti- parempaa -hanke

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen toiminnan tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen tukitoimintaa päihderiippuvuudesta, mutta myös muista riippuvuuksista kärsiville.

Toimintamuotona ovat ohjattu, valmentava ja vertaistuellinen ryhmätoiminta sekä yksilöllinen tuki kohti toipumista. Ensisijaisena kohderyhmänä ovat erilaisista haitallisista riippuvuuksista kärsivät aikuiset sekä heidän läheisensä Kainuun alueella. Keväällä 2020 hanke järjestää myös anonyymin verkkoryhmän.

Hankkeen ryhmien työskentelyssä hyödynnetään erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja muutosvalmennusta sekä osallistamista. Menetelminä käytetään tunne- ja tietoisuustaitoja (mindfulness), neuropsykiatrista valmennusta sekä taideterapeuttisia harjoitteita ja TRE®-menetelmää (tension, stress and trauma release).

Hanke järjestää myös riippuvuusilmiöön ja toipumiseen liittyviä luentoja ja koulutuksia ammattilaisille sekä oppilaitoksille. Toiminnan kautta lisätään tietoa riippuvuusilmiöstä sekä erilaisista toipumiskeskeisistä kuntouttavista menetelmistä yhteistyökumppaneille, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille sekä riippuvuudesta kärsiville ja heidän läheisilleen.

Yhteydenotot ja lisätiedot:

Piia Sumupuu
Projektikoordinaattori
puh. 044 0193869
piia.sumupuu@myllyhoito.fi

Seuraa hanketta Facebookissa.

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

kuvassa Lautsian kartano ja teksti hyvänmielen loma

Aikuinen päihderiippuvaisen läheinen, hae tuettua kesälomaa kartanossa!

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 19.3.2020

Jaamme yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa virkistyslomia aikuisille päihderiippuvaisten läheisille Lautsian kartanoon 3.-8.8.2020. Lomien hakuaika on 9.3.-10.5.2020.