Tietoisesti kohti parempaa -hanke

Tietoisesti kohti parempaa -hanke (2019–2021) tarjoaa matalan kynnyksen valmentavaa, vertaistuellista ryhmätoimintaa päihde- ja muista riippuvuuksista kärsiville aikuisille sekä heidän läheisilleen Kainuun alueella. Lisäksi hankkeessa järjestetään koulutusta ja luennointia sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille sekä oppilaitoksille. Hanke on STEA:n rahoittama. Kaikki tapahtumat ja ryhmät ovat maksuttomia.

Koronviruksen ehkäisemiseksi Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen ryhmät muuttuvat verkkoryhmiksi

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen toipumisryhmät ovat siirtyneet THL.n suositusten mukaisesti etätoimintaan, verkkoryhmiin ja puhelintukeen.

Verkkoryhmät

Tietoisesti kohti parempaa -ryhmiä kokoontuu verkossa seuraavasti Go To Meeting -verkkopalvelun kautta. Palvelua on helppo käyttää ja tarvittaessa ohjeistusta saa tarvittaessa puhelimitse. GTM-palvelu toimii joko tietokoneella, padilla tai älypuhelimessa.

Ryhmien osallistujamäärä max 8 hlöä, jotta yhteys ei kärsi. Menetelminä hyödynnetään vertaistukea sekä tunne- ja tietoisuustaitoja.

Kainuun naistenryhmä ke (25.3 alkaen) klo 10.00 – 12.00.

Ohjattu verkkoryhmä on tarkoitettu riippuvuuksista kärsiville naisille.
Ryhmä jatkuu toukokuun loppuun 2020.

Kainuun TKP-ryhmä to (26.3 alkaen) klo 10.00 – 12.00.

Ohjattu verkkoryhmä on tarkoitettu riippuvuuksista kärsiville henkilöille.
Ryhmä jatkuu toukokuun loppuun 2020.

Tietoisesti kohti parempaa -läheisryhmä verkossa 6.4.-31.5.

Maanantaisin klo 14.30-16.30. suljettu ryhmä max. 10 henkilölle. Ryhmän tavoitteena on lisätä omia voimavaroja ja itsemyötätuntoa. Menetelminä käytetään mindfulnessia eli tunne- ja tietoisuustaitoja sekä vertaistuen vahvaa voimaa.

Tietoisesti kohti parempaa anonyymi keskusteluryhmä läheisille verkossa

Keskusteluun voi osallistua itselle sopivana aikana. 8 henkilön suljettu ryhmä alkaa 20.4. ja kestää 8 viikkoa. Ryhmän tavoitteena on hyödyntää vertaistukea, vahvistaa omia voimavaroja ja itsemyötätuntoa. Menetelminä käytetään mindfulnessia eli tunne- ja tietoisuustaitoja, viikkotehtäviä sekä vertaistuen vahvaa voimaa.

HUOM! Kaikkiin ryhmiin ilmoittaudutaan sähköpostilla piia.sumupuu@myllyhoito.fi tai puhelimitse 044 019 3869

Puhelintuki

Puhelintuki on tarkoitettu riippuvaisille ja riippuvaisten läheisille.

Puhelinpäivystykseen vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen omaavat hankkeen työntekijät seuraavasti:

torstaisin ja perjantaisin klo 12.00-14.00
Yhdistyksen toiminnanjohtaja Minna 040 729 1171

Piia Sumupuu
Projektikoordinaattori
Tietoisesti kohti parempaa -hanke
Myllyhoitoyhdistys ry
piia.sumupuu@myllyhoito.fi

Älä jää yksin, tule mukaan!

-Piia Sumupuu ja Sanna Komulainen

Tietoisesti kohti- parempaa -hanke

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen toiminnan tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen tukitoimintaa päihderiippuvuudesta, mutta myös muista riippuvuuksista kärsiville.

Toimintamuotona ovat ohjattu, valmentava ja vertaistuellinen ryhmätoiminta sekä yksilöllinen tuki kohti toipumista. Ensisijaisena kohderyhmänä ovat erilaisista haitallisista riippuvuuksista kärsivät aikuiset sekä heidän läheisensä Kainuun alueella. Keväällä 2020 hanke järjestää myös anonyymin verkkoryhmän.

Hankkeen ryhmien työskentelyssä hyödynnetään erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja muutosvalmennusta sekä osallistamista. Menetelminä käytetään tunne- ja tietoisuustaitoja (mindfulness), neuropsykiatrista valmennusta sekä taideterapeuttisia harjoitteita ja TRE®-menetelmää (tension, stress and trauma release).

Hanke järjestää myös riippuvuusilmiöön ja toipumiseen liittyviä luentoja ja koulutuksia ammattilaisille sekä oppilaitoksille. Toiminnan kautta lisätään tietoa riippuvuusilmiöstä sekä erilaisista toipumiskeskeisistä kuntouttavista menetelmistä yhteistyökumppaneille, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille sekä riippuvuudesta kärsiville ja heidän läheisilleen.

Yhteydenotot ja lisätiedot:

Piia Sumupuu
Projektikoordinaattori
puh. 044 0193869
piia.sumupuu@myllyhoito.fi

Seuraa hanketta Facebookissa.

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

ihminen seisoo auringonlaskussa silittämässä koiraa

Viisi syytä, miksi en juo alkoholia juhannuksena

Kirjoittajalta Mikko Cederberg | 18.6.2020

Yhdistyksen Vapaus tuo vastuun -ohjelman päällikkö Mikko kirjoittaa blogissaan, miksi viettää juhannusta selvin päin. Alkoholilla on paljon vaikutuksia, joita ei aina muista pysähtyä miettimään.