Tietoisesti kohti parempaa -hanke

Tietoisesti kohti parempaa -hanke (2019–2021) tarjoaa matalan kynnyksen valmentavaa, vertaistuellista ryhmätoimintaa päihde- ja muista riippuvuuksista kärsiville aikuisille sekä heidän läheisilleen Kainuun alueella. Lisäksi hankkeessa järjestetään koulutusta ja luennointia sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisille sekä oppilaitoksille. Hanke on STEA:n rahoittama. Kaikki tapahtumat ja ryhmät ovat maksuttomia.

Tietoisesti kohti- parempaa -hanke

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen toiminnan tavoitteena on tarjota matalan kynnyksen tukitoimintaa päihderiippuvuudesta, mutta myös muista riippuvuuksista kärsiville.

Toimintamuotona ovat ohjattu, valmentava ja vertaistuellinen ryhmätoiminta sekä yksilöllinen tuki kohti toipumista. Ensisijaisena kohderyhmänä ovat erilaisista haitallisista riippuvuuksista kärsivät aikuiset sekä heidän läheisensä Kainuun alueella. Syksyllä 2020 hanke järjestää myös anonyymit ryhmät verkossa koronaviruksen aiheuttamien poikkeustoimien takia.

Hankkeen ryhmien työskentelyssä hyödynnetään erilaisia toiminnallisia menetelmiä ja muutosvalmennusta sekä osallistamista. Menetelminä käytetään tunne- ja tietoisuustaitoja (mindfulness), neuropsykiatrista valmennusta sekä taideterapeuttisia harjoitteita ja TRE®-menetelmää (tension, stress and trauma release).

Hanke järjestää myös riippuvuusilmiöön ja toipumiseen liittyviä luentoja ja koulutuksia ammattilaisille sekä oppilaitoksille. Toiminnan kautta lisätään tietoa riippuvuusilmiöstä sekä erilaisista toipumiskeskeisistä kuntouttavista menetelmistä yhteistyökumppaneille, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille sekä riippuvuudesta kärsiville ja heidän läheisilleen.

Verkkoryhmät

Tietoisesti kohti parempaa -ryhmiä kokoontuu verkossa seuraavasti Go To Meeting -verkkopalvelun kautta. Palvelua on helppo käyttää ja tarvittaessa ohjeistusta saa tarvittaessa puhelimitse. GTM-palvelu toimii joko tietokoneella, padilla tai älypuhelimessa. Menetelminä hyödynnetään vertaistukea sekä tunne- ja tietoisuustaitoja.

• Tietoisesti kohti parempaa -ryhmä verkossa tiistaisin klo 9.30-11.00, alkaen 1.9.2020. Ryhmään mahtuu max 10 hlöä.
  • Riippuvuuteen sairastuneiden läheisten ryhmä verkossa tiistaisin klo 13.00-14.30 alkaen 1.9.2020. Ryhmään mahtuu max 10 hlöä.
  • Naisten taideterapiaryhmä Kajaanissa (tarkempi paikka ilmoitetaan myöhemmin) torstaisin klo 10.00-13.00. alkaen 3.9.2020 Huom! Ryhmään mahtuu max 8 hlöä.

HUOM! Kaikkiin ryhmiin ilmoittaudutaan sähköpostilla piia.sumupuu@myllyhoito.fi tai puhelimitse 044 019 3869

Älä jää yksin, tule mukaan!

Yhteydenotot ja lisätiedot:

Piia Sumupuu
Projektikoordinaattori
puh. 044 0193869
piia.sumupuu@myllyhoito.fi

Seuraa hanketta Facebookissa.

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

Mai peltoniemi

Kouluttaja Mai Peltoniemi: Olennaista on toivon kannattelu

Kirjoittajalta Mai Peltoniemi | 21.9.2020

Mai Peltoniemi kirjoittaa kolumnissaan riippuvuudesta toipumisesta, traumasta, häpeästä ja toivosta. Hän muistuttaa, että jokaisen ihmisen tulisi saada kokea itsensä arvokkaaksi ihan vain siksi, että on syntynyt.