Läheistenpäivä 5.5.2024

Toukokuun 5. päivänä vietetään Läheistenpäivää. Silloin muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Läheisille järjestetään sunnuntaina 5.5. maksuton tapahtumapäivä Helsingissä sekä Seinäjoella.

Et ole yksin.

Läheisen päihderiippuvuuteen liittyy yleensä paljon häpeää ja tarvetta salata. Onkin tavallista, että läheinen kokee olevansa tuskineen yksin ja ainoa. Todellisuudessa Suomessa on satojatuhansia riippuvaisten läheisiä, joidenkin arvioiden mukaan jopa kaksi miljoonaa.

Vuoden 2024 Läheistenpäivän teemana on ”Et ole yksin”. Tänä vuonna viidettä kertaa vietettävänä päivänä muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen ihmisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Tavoitteena on, että kenenkään ei tarvitsisi kokea olevansa tilanteensa kanssa yksin.

”Kunpa joku viisas olisi heti alkuun sanonut, että kaltaisiani päihdeongelmaisen läheisiä on tuhansia. Kunpa joku olisi kertonut päihdesairauden etenemisestä ja tuonut rehellisyyttä ja realismia”, eräs läheinen kertoo päihdejärjestöjen tekemässä kyselyssä.

Yhdessäoloa ja tukea Läheistenpäivänä

Helsinki

Läheisille järjestetään tapahtuma Helsingin Pasilassa sunnuntaina 5.5.2024 klo 12–18. Tarjolla on työpajoja, keskusteluapua, keittolounas ja kokemusasiantuntijan puheenvuoro. Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Ruokailijoiden määrän kartoittamiseksi toivomme ilmoittautumista etukäteen: https://link.webropol.com/ep/laheistenpaiva

Ohjelma:

12.00                   Tilaisuuden avaus
12.15–13.30      Kokemusasiantuntijan kertomuksia
13.30–15.00     Keittolounas
14.00–17.00     Huojenna mieltäsi, kysy ammattilaiselta (20 min aikoja)
14.00–16.00     Sarjakuvatyöpaja (mukaan mahtuu 15 hlö)
14.15–14.50      Hyvinvointia ja hemmottelua liikkuen 1 (15 hlö)
15.00–15.35     Hyvinvointia ja hemmottelua liikkuen 2 (15 hlö)
15.00–16.00     Kukkakoruja kierrätysvetoketjuista -työpaja (10 hlö)
17.00–18.00     Terapeutti Tervon Suljettu Osasto / laulaja Miikka Tervon konsertti

Tilaan pääsee pyörätuolilla. Esteettömyystiedot.

Seinäjoki

Päihderiippuvaisten Läheistenpäivää vietetään Seinäjoen Rytmikorjaamolla kulttuurin ja hyvinvoinnin merkeissä sunnuntaina 5.5. klo 14–17.

Musiikista vastaa Juha Lagström ja Ämmät. Tapahtumassa on ensiesityksessä kulttuurityöpaja Preppaamon kanssa yhteistyössä tehty valokuvanäyttely, jossa teemana on päihderiippuvuuden nostattamat tunteet. Valokuvissa esiintyy KRIS-Etelä-Pohjanmaa ry:n läheis- ja vapaaehtoistyön kehittämishankkeen läheisten vertaistukiryhmäläiset. Tapahtumassa voi tavata läheistyön toimijoita.

Tapahtumaan olet tervetullut juuri sinä! Omaa taustaa läheisenä ei tarvita. Tapahtumaan voi ilmoittautua tästä linkistä: https://link.webropol.com/s/plp-ilmoittautuminen24. Emme käännytä ketään ovelta, vaikka ilmoittautuminen olisi unohtunut!

Tapahtuma on järjestetty yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Järjestelytiimiin kuuluu FinFami Etelä-Pohjanmaa ry, EHYT ry, Kondis ry, Nurmon Sininauha ry, Kokemus- ja vertaistoimijat ry, KRIS-Etelä-Pohjanmaa ry:n läheis- ja vapaaehtoistyön kehittämishanke, Irti Huumeista ry ja Riippuvuusklinikka.

Tapahtuman mahdollistaa Seinäjoen elävän musiikin yhdistys Selmu ry ja Etelä-Pohjanmaan Osuuskauppa.

Seinäjoen Läheistenpäivän Facebook-tapahtuma osoitteessa: https://fb.me/e/85e3KNujj

Viestintäkampanja

Lisäksi Läheistenpäivän viikolla jaetaan kokemuksia aiheesta, tietoa tuen paikoista, kannustetaan hakeutumaan terveydenhuollon tai vertaistuen piiriin sekä järjestetään puhelin- ja chat-päivystystä.

Tuen paikkoja löydät osoitteesta:

#EtOleYksin #MyösLäheiset #MistäTukea #Läheistenpäivä

Läheistenpäivän kampanjan järjestää Päihdetoimijoiden läheistyön verkosto, johon kuuluvat: A-Kiltojen LiittoA-klinikkasäätiö, EHYT ry, FinFami Uusimaa ry, Irti Huumeista ryHelsingin kaupunki, Kalliolan klinikkaKRIS Etelä-Pohjanmaa ry, Myllyhoitoyhdistys ry, Nuorten Ystävät / VertoRETS – Rikoksettoman elämän tukisäätiö, Tukikohta ry, Sininauhaliitto  sekä Suojatie ry.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Minna Ekholm
toiminnanjohtaja, Myllyhoitoyhdistys ry
minna.ekholm@myllyhoito.fi

Irene Komu
Läeistyön kehittäjä, Sininauhaliitto
irene.komu@sininauha.fi

Kaisa Åberg
Päihdeneuvonnan päällikkö, Ehyt ry
kaisa.aberg@ehyt.fi

Seinäjoen tapahtuma

Jenny Latva
Hankekoordinaattori, KRIS-Etelä Pohjanmaa ry
jenny.latva@kris.fi

”Koen sellaista yksinäisyyttä, että ei voi kuvailla” – päihderiippuvaisen läheinen jää hätänsä kanssa yksin

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 25.4.2024

Järjestöjen kyselyn mukaan päihteitä käyttävän läheiset jäävät helposti avun ulkopuolelle, eikä heidän tarpeitaan tunnisteta terveydenhuollossa riittävästi. Läheistenpäivänä 5. toukokuuta järjestetään päihderiippuvaisten läheisille tukitapahtumat Helsingissä ja Seinäjoella.