Läheistenpäivä 5.5.2024

Toukokuun 5. päivänä vietetään Läheistenpäivää. Silloin muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Tänä vuonna järjestetään myös tapahtumapäivä Helsingissä, jonka lisäksi järjestöt tarjoavat tietoa ja tukea läheisille verkossa ja puhelimitse.

Et ole yksin.

Läheisen päihderiippuvuuteen liittyy yleensä paljon häpeää ja tarvetta salata. Onkin tavallista, että läheinen kokee olevansa tuskineen yksin ja ainoa. Todellisuudessa Suomessa on satojatuhansia riippuvaisten läheisiä, joidenkin arvioiden mukaan jopa kaksi miljoonaa.

Vuoden 2024 Läheistenpäivän teemana on ”Et ole yksin”. Tänä vuonna viidettä kertaa vietettävänä päivänä muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen ihmisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Tavoitteena on, että kenenkään ei tarvitsisi kokea olevansa tilanteensa kanssa yksin.

”Kunpa joku viisas olisi heti alkuun sanonut, että kaltaisiani päihdeongelmaisen läheisiä on tuhansia. Kunpa joku olisi kertonut päihdesairauden etenemisestä ja tuonut rehellisyyttä ja realismia”, eräs läheinen kertoo päihdejärjestöjen tekemässä kyselyssä.

Läheisille järjestetään tapahtuma Helsingin Pasilassa sunnuntaina 5.5.2024. Tarjolla on työpajoja, keskusteluapua ja kokemusasiantuntijan puheenvuoro. Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Ajankohta on iltapäivällä, tarkempi ohjelma julkaistaan myöhemmin.

Lisäksi Läheistenpäivän viikolla jaetaan kokemuksia aiheesta, tietoa tuen paikoista, kannustetaan hakeutumaan terveydenhuollon tai vertaistuen piiriin sekä järjestetään puhelin- ja chat-päivystystä.

Tuen paikkoja löydät osoitteesta:

#EtOleYksin #MyösLäheiset #MistäTukea #Läheistenpäivä

Kampanjan järjestää Päihdetoimijoiden läheistyön verkosto, johon kuuluvat: A-Kiltojen LiittoA-klinikkasäätiö, EHYT ry, FinFami Uusimaa ry, Irti Huumeista ryHelsingin kaupunki, Kalliolan klinikkaKRIS Etelä-Pohjanmaa ry, Myllyhoitoyhdistys ry, Nuorten Ystävät / VertoRETS – Rikoksettoman elämän tukisäätiö, Tukikohta ry, Sininauhaliitto  sekä Suojatie ry.

Lisätiedot ja yhteydenotot:

Minna Ekholm
toiminnanjohtaja, Myllyhoitoyhdistys ry
minna.ekholm@myllyhoito.fi

Irene Komu
läeistyön kehittäjä, Sininauhaliitto
irene.komu@sininauha.fi

Kaisa Åberg
Päihdeneuvonnan päällikkö, Ehyt ry
kaisa.aberg@ehyt.fi

johannes lahtela katsoo kameraan työpöytänsä ääressä

Armottomuus melkein tuhosi raittiuteni

Kirjoittajalta Johannes Lahtela | 22.2.2024

Addiktio on yksinäisen ihmisen sairaus, jossa kaiken takana häärää itsekeskeinen minä, kirjoittaa Vantaan A-killan toiminnanjohtaja ja kirjailija Johannes Lahtela. Hänelle raitistumisessa on ollut vaikeinta antaa itselleen anteeksi.