Webinaareja riippuvuuksista ja toipumisesta keväällä 2024

Kevään luentoaiheita ovat raittiuden työkalut, riippuvuuden puheeksiotto lasten kanssa sekä päihderiippuvuudesta toipumisen ja psykoterapian suhde. Maksuttomat verkkoluennot on suunnattu ammattilaisille, toipujille ja muille kiinnostuneille.

Myllyhoitoyhdistyksen viimevuotisista 40-vuotisjuhlaluennoista tuli niin suosittuja, että päätimme jatkaa niitä. Maksuttomien webinaarien tavoite on lisätä ymmärrystä riippuvuuksien ominaispiirteistä ja toipumisesta. Ne on tarkoitettu esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja opiskelijoille, riippuvuuksista toipuville ja kaikille, joita aihe kiinnostaa.

Verkkoluennot pidetään etänä Teamsissa. Ne ovat avoimia, mutta osallistuminen vaatii ilmoittautumisen. Ilmoittaudu kullekin luennolle erikseen sen linkistä viimeistään edellisenä päivänä. Ilmoittautumisen jälkeen saat osallistumislinkin sähköpostiisi. Luennosta lähetetään ilmoittautuneille tallenne, joka on katsottavissa kaksi viikkoa.

Kevään 2024 luennot:

Helmikuu

Riippuvuusasiantuntija Juha Lantz: Raittiuden työkalut – mitä päihderiippuvuudesta toipumiseen tarvitaan?

ti 6.2. klo 13-14.30

Päihderiippuvuudesta toipuminen on mahdollista, kun opettelee uusia toimintatapoja. Millaisia taitoja päihteettömän elämän ylläpitämiseen ja hyvinvoinnin vahvistamiseen tarvitaan, ja miten niitä voi opetella? Webinaarissa käsitellään asiakastyössä tehokkaaksi todettuja, yksinkertaisia ja jokaisen opittavissa olevia taitoja toipumisen edesauttamiseksi. Niiden avulla toivotonkin tilanne voi saada uuden suunnan.

Juha Lantz on riippuvuusasiantuntija ja kouluttaja, jonka intohimona on auttaa ihmisiä vapaaksi riippuvuuksista. Koulutukseltaan hän on yhteisöpedagogi ja ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti. Lantz työskentelee kuntoutuspäällikkönä Rehab365-päihdehoitolaitoksessa ja pitää suosittua Syvällä-podcastia riippuvuuksiin liittyvistä ilmiöistä.

Ilmoittaudu tästä: https://link.webropol.com/ep/helmiluento24

Maaliskuu

Psykiatri Antti Loimalahti: Päihderiippuvuus ja psykoterapia

ti 26.3. klo 13-14.30

Päihderiippuvuudesta toipuminen on herkkä laji, jossa psykoterapiasta voi olla kullanarvoista apua. Toisaalta liian varhainen terapia, etenkin traumojen käsittely voi olla psyykelle liikaa. Liian nopea eteneminen voi johtaa kunnon heikkenemiseen ja pahimmillaan retkahtamiseen. Milloin ja millä edellytyksillä toipujalle on mahdollista mennä terapiaan? Milloin se suorastaan kannattaa? Luennolla käsitellään psykoterapian mahdollisuuksia ja roolia toipumisessa. Mihin terapiaa voidaan käyttää ja mihin ei? Milloin siitä on haittaa, entä miksi aktiivinen päihdeongelma on tärkeää käsitellä ennen terapiaa?

Antti Loimalahti on psykiatrian erikoislääkäri, jolla on päihdelääketieteen erityispätevyys. Hän työskentelee osastonylilääkärinä psykiatrisessa sairaalassa Mikkelissä. Loimalahdella on henkilökohtainen, yli kolmen vuosikymmenen toipumiskokemus päihderiippuvuudesta.

Ilmoittaudu tästä: https://link.webropol.com/ep/maalisluento24

Huhtikuu

Perhepsykoterapeutti Aino Koskiluoma: Lapset ja vanhemman riippuvuus

ke 17.4. klo 13-14.30

Vanhemman riippuvuudella on lapseen aina voimakas vaikutus: pienikin lapsi näkee ja tuntee enemmän kuin vanhempi usein tiedostaakaan. Miten päihderiippuvuutta kannattaa käsitellä lapsen kanssa? Miten lapset tulisi huomioida päihdehoidossa? Webinaari käsittelee riippuvuuden vaikutuksia lapsiin ja tarjoaa työkaluja riippuvuuden puheeksiottoon lapsen kanssa. Lähtökohtana on, että lapsen kokemuksen huomioiminen on tärkeää ylisukupolvisen toimintahäiriön katkaisemiseksi.

Aino Koskiluoma on pitkän linjan pari- ja perhepsykoterapeutti. Hän työskentelee Kalliolan klinikalla ja pitää myös yksityisvastaanottoa. Koskiluomalla on neljän vuosikymmenen kokemus riippuvaisten ja heidän läheistensä hoidosta. Pohjakoulutukseltaan hän on diakonissa.

Ilmoittaudu tästä: https://link.webropol.com/ep/huhtiluento24

Webinaarien mainos

Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton riippuvuuksiin erikoistunut asiantuntijajärjestö.

Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja:

”Koen sellaista yksinäisyyttä, että ei voi kuvailla” – päihderiippuvaisen läheinen jää hätänsä kanssa yksin

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 25.4.2024

Järjestöjen kyselyn mukaan päihteitä käyttävän läheiset jäävät helposti avun ulkopuolelle, eikä heidän tarpeitaan tunnisteta terveydenhuollossa riittävästi. Läheistenpäivänä 5. toukokuuta järjestetään päihderiippuvaisten läheisille tukitapahtumat Helsingissä ja Seinäjoella.