Aikuinen päihderiippuvaisen läheinen, hae tuettua lomaa 3.-8.8. Lautsian kartanoon

Riippuvaisen läheinen tarvitsee apua ja aikaa itselleen. Yksi hyvä keino rentoutumiselle on Hyvinvointilomien ja Myllyhoitoyhdistyksen yhteistyössä järjestämä tuettu loma 3.-8.8. kauniin Lautsian kartanon maisemissa.

Myllyhoitoyhdistys on tänä keväänä mukana järjestämässä tuettua täyshoitolomaa aikuisille päihderiippuvaisten läheisille. Loma toteutetaan yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa Sosiaali- ja terveysministeriön Veikkausvoittovaroista myöntämällä avustuksella.

Täysihoitoloma Lautsian kartanossa 3.-8.8.

Tuettu loma järjestetään Lautsian kartanossa 3.-8.8.2020. Lomasta maksetaan omavastuuosuus 100€. Paikalle pääsee julkisilla kulkuvälineillä.

Kartanoa ympäröi rauhallinen maalaismaisema Ilmoilanselän rannalla, joka luo loistavat puitteet rentoutumiseen ja lomailuun. Rauhallinen pihapiiri ja ympäröivä luonto virkistävät mielen ja antavat mahdollisuuden mukavaan yhdessäoloon muiden lomalaisten kanssa. Ohjelmassa liikutaan luonnossa yhdessä, saunotaan, grillataan ja pelaillaan. Loman aikana korostuvat yhdessäolo ja vertaistuki.

Loma sisältää:

• viisi täysihoitovuorokautta
  • aamiaisen, lounaan ja päivällisen
  • majoitus jaetuissa kahden hengen huoneissa
  • yhteistä ohjattua ohjelmaa kaksi kertaa päivässä paitsi tulo- ja lähtöpäivänä.

Lautsian kartanon henkilökunta järjestää suurimman osan ohjelmasta, mutta Myllyhoitoyhdistys on mukana ohjelman suunnittelemisessa.

Kuka voi hakea?

Lomaa voi hakea aikuinen päihderiippuvaisen läheinen. Tuetut lomat myönnetään taloudellisin, terveydellisin ja sosiaalisin perustein ja ne on suunnattu henkilöille, joilla ei muuten ole mahdollisuutta järjestää itselleen kodin ulkopuolista lomaa.

Tuloista ilmoitetaan nettotulo, eli verojen jälkeen käteen jäävä osuus.
Myös mahdolliset asunto- tai opintovelat kannattaa ilmoittaa, koska niilläkin on vaikutusta loman saamiseen.

Samassa taloudessa asuvat kumppanit/perheet täyttävät yhden hakemuksen. Jos puoliso ei ole hakemassa lomaa, hänen nettotulonsa/kk tulee merkitä hakemukselle, mutta muita tietoja (kuten henkilötunnus ja nimi) ei merkitä. Henkilötunnusten on oltava ehdottomasti oikein, jotta hakemus voidaan tallentaa järjestelmäämme.

Tuetun loman voi saada vain joka toinen vuosi. (Jos on ollut tuetulla lomalla viimeksi vuonna 2018, niin voi saada tuetun loman seuraavan kerran vuonna 2020).

Miten haetaan ja mitä maksaa?

Loman hakuaika on 9.3.-10.5.2020. Hakija täyttää tuetun loman hakulomakkeen joko sähköisesti osoitteessa https://lotu.lomajarjestot.fi/t/HYVINVOINT/calendar/info/43145 tai Hyvinvointilomat ry:ltä saatavalla paperilomakkeella. Suosittelemme hakulomakkeen täyttämistä sähköisesti.

Hakemukset käsitellään ja päätökset tehdään Hyvinvointilomien toimistolla ja lomalle valituille lähetetään kutsukirje ja lasku. Lomalaisen on maksettava lasku (omavastuuosuus 100€) Hyvinvointilomien tilille eräpäivään mennessä.

Lisätiedot lomista:

Maria Alamattila
maria.alamattila@hyvinvointilomat.fi

Myllyhoitoyhdistyksen yhteyshenkilö
Inka Lähteenaro
inka.lahteenaro@myllyhoito.fi

Lisätietoja Lautsian loman päiväohjelmasta (pdf.)

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

kuvassa hahmo helsingin kaupunkipyörien edessä

Miltä tuntuu, kun ei ole tervetullut julkiseen tilaan? Kokemusasiantuntija Pepi kertoo vinkkejä päihtyneen kohtaamiseen

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 1.6.2020

Julkisessa tilassa liikkuminen ei ole kaikille samanlaista. Päihteitä käyttäviä ihmisiä kohdellaan usein eri tavalla kuin muita kaupunkilaisia. Kokemusasiantuntija Pepi kertoo, miltä muiden väistävät katseet tuntuivat.