Rohkeutta muutokseen -koulutuspäivä 27.11.2020

Rohkeutta muutokseen -koulutuspäivä 27.11.2020: Häpeästä hyväksyntään ja riippuvuudesta toipumiseen.

Aika: Perjantaina 27. marraskuuta 2020 klo 8.30–15.30

Paikka: Järjestetään verkkoseminaarina

Osallistumismaksu: 20 euroa (Myllyhoitoyhdistyksen jäsenille maksuton)

Ilmoittautuminen: Ilmoittautumislomake osoitteessa: https://webropol.com/ep/rohkeuttamuutokseen2020 Mukaan pääsee 500 ensimmäisenä ilmoittautunutta. Tapahtumaan ilmoittautuminen on sitova, eikä osallistumismaksuja palauteta.

Myllyhoitoyhdistyksen vuosittaisen koulutuspäivän teema on tänä vuonna "Häpeästä hyväksyntään ja toipumiseen - Kuinka päästä riippuvuuteen liittyvästä häpeästä irti, ja siirtyä hyväksyntään ja toipumiseen?”. Koulutuspäivä tarjoaa uusia näkökulmia riippuvuuksiin ja riippuvuushoitoon, sekä niihin liittyvään häpeään ja toipumiseen.

Tilaisuuden aloittaa valmentaja Eevi Minkkisen esitys, joka pureutuu riippuvuuksien takana olevaan turvattomuuteen ja häpeään. Esityksen aikana käydään läpi teemoja, jotka vaikuttavat psykologiseen turvallisuuteemme ja ovat keskeisiä suuntaviivoja riippuvuuksista toipuessa.

Toisena esiintyvä kouluttaja Mai Peltoniemi (sosionomi, YAMK) käsittelee esityksessään ammatillisia ja omakohtaisia lempiaiheitaan: traumaa ja addiktiota. Esityksessä käydään läpi, mitä traumainformoidulla kohtaamisella päihdetyössä tarkoitetaan suhteessa asiakkaaseen ja itseen.

Kolmas esiintyjä Tampereen yliopiston sosiaalityön opettaja Eeva Ekqvist (YTM) esittelee laitospäihdekuntoutujien hyvinvointiin ja kokemuksiin pureutuvan väitöstutkimuksensa keskeisimpiä tuloksia. Hän puhuu toisaalta laitoskuntoutuksen aikana tapahtuvista muutoksista, mutta myös siitä, millaisia tulevaisuuden toiveita kuntoutujilla on ja miten he suhtautuvat retkahtamiseen, joka usein on osa toipumisprosessia.

Päivän päättää Myllyhoitoyhdistyksen hallituksen jäsenen, hallitusammattilaisen Christer Schoultzin omakohtainen puheenvuoro. Puheenvuoro pureutuu koskettavasti alkoholismiin, päihdesairauden etenemiseen sekä alkoholismin vaikutuksiin perhe-elämässä.

Tilaisuus on kohdistettu kaikille päihdetyössä toimiville sekä sellaisessa toimessa tai toiminnassa mukana oleville, joita tämä aihealue koskettaa.

Koulutuspäivä järjestetään etäyhteydellä. Tilaisuudessa kuullaan asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta, mutta tilaa on runsaasti myös yleisön kysymyksille.

Koulutuspäivän ohjelma 27.11:

8.30 Verkkokoulutuksen linkki avautuu
8.50-9.00 Päivän aloitus ja yhdistyksen esittely
9.00-10.15 Kouluttaja Eevi Minkkinen: Turvattomuus ja häpeä riippuvuuksien takana.
10.15-11.30 Kouluttaja Mai Peltoniemi: Traumainformoitu kohtaaminen päihdetyössä – kuinka toipua arvottomuudesta ja armottomuudesta?
11.30-12.30 Lounastauko
12.30-13.45 Tampereen yliopiston sosiaalityön opettaja Eeva Ekqvist: Hyvinvointi, toiveikkuus ja tulevaisuus laitospäihdekuntoutuksen ulottuvuuksina.
13.45-14.15 Kahvitauko
14.15.-14.55 Hallitusammattilainen Christer Schoultz: Kun kulissit kaatuu – alkoholismi on koko perheen sairaus.
14.55.-15.30 Loppukeskustelu ja kysymykset

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Liity yhdistyksen jäseneksi täältä.

”Koen sellaista yksinäisyyttä, että ei voi kuvailla” – päihderiippuvaisen läheinen jää hätänsä kanssa yksin

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 25.4.2024

Järjestöjen kyselyn mukaan päihteitä käyttävän läheiset jäävät helposti avun ulkopuolelle, eikä heidän tarpeitaan tunnisteta terveydenhuollossa riittävästi. Läheistenpäivänä 5. toukokuuta järjestetään päihderiippuvaisten läheisille tukitapahtumat Helsingissä ja Seinäjoella.