Tukea nuorille -hanke

Nuoren ongelmat päihteiden kanssa kohdataan ensimmäiseksi yleensä lastensuojelun, nuorisotyön ja koulutuksen piirissä. Tukea nuorille -hankkeessa koulutetaan näiden alojen ammattilaisia sekä luodaan työkaluja puheeksiottoon ammattilaisille sekä perheille.

Myllyhoitoyhdistyksen Tukea nuorille -hanke syntyi avuksi nykytilanteeseen, jossa nuorten humalahakuisen alkoholinkäytön rinnalle ovat nousseet yhä helpommin käsiin saatavat huumeet ja muut päihdyttävät lääkkeet.

Nuoren ongelmat päihteiden kanssa kohdataan ensimmäiseksi yleensä lastensuojelun, nuorisotyön ja koulutuksen piirissä. Lähtökohtana voi olla poliisin tekemä lastensuojeluilmoitus silloin, kun nuori on kohdattu päihtyneenä. Kimmokkeena voivat olla myös koulussa havaitut ongelmat, nuorisotyön havainnot tai myös kaveripiirin aikuiselle ilmaisema huoli nuoren käytöksen takia.

Tukea nuorille -hankkeessa koulutetaan edellä mainittujen alojen toimijoita päihteistä, varhaisesta puuttumisesta, päihteiden käytön puheeksiottamisesta, hoidontarpeen arvoinnista sekä palveluihin ohjaamisesta. Lisäksi tarkoitus on tukea perheitä ottamaan yhä paremmin puheeksi nuorten päihteiden käyttö.

Koulutusten lisäksi hankkeen myötä kootaan työkalupakki ammattilaisten käytettäväksi nuorten ja perheiden kanssa työskenneltäessä. Lisäksi rakennetaan malli, jonka avulla perheitä voimaannutetaan ottamaan nuoren päihdekysymykset puheeksi.

Hankkeen rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö ja se kestää vuoden 2021 loppuun asti.

Lisätiedot ja koulutusten tilaaminen:

Erityisasiantuntija Ossi Rantala
ossi.rantala@myllyhoito.fi

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ammatillinen soveltaminen. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

minna ekholm

Mistä tunnistaa riippuvuuden?

Kirjoittajalta Minna Ekholm | 23.6.2021

Myllyhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Ekholm kirjoittaa blogissa millaisista merkeistä voi tunnistaa riippuvuuden. Tärkeää on, että riippuvuuden kanssa ei jää yksin.