Riippuvuushoidon uudet tuulet Yhdysvalloissa – seminaari 24.1.2024

Miten päihderiippuvuuden hoitoa toteutetaan nykyään Minnesota-mallisen hoidon ja Myllyhoidon alkulähteillä, Hazeldenin päihdeklinikalla Yhdysvalloissa? Millä tavoin hoito-ohjelman sisältö on viime vuosina muuttunut, entä kuinka maan huumekriisi on vaikuttanut hoitomenetelmiin?

Myllyhoitoyhdistyksen väkeä vieraili hiljattain arvostetulla Hazelden Betty Ford Foundationin päihdeklinikalla Yhdysvaltain Minnesotassa, jossa Myllyhoidon ja Minnesota-mallisen hoidon juuret ovat. Selvisi, että hoito on lähivuosina muuttunut merkittävästi etenkin Yhdysvaltain opioidikriisin seurauksena. Järjestämme aiheesta seminaarin, jonka tarkoitus on välittää tietoa hoitomuodon nykytilanteesta Hazeldenissa.

Seminaari järjestetään keskiviikkona 24.1.2024 klo 12-14.30 Helsingin Kaisaniemessä. Tilaisuuteen on mahdollisuus osallistua myös etänä striimin välityksellä. Tapahtumapaikkana on SOSTE:n (Suomen sosiaali ja terveys ry) kokoustila osoitteessa Yliopistonkatu 5 (6.krs). Katso tästä sijainti kartalla.

Seminaarissa esiintyvät Myllyhoitoyhdistyksen hallituksen jäsenet, työterveyslääkäri Maria Danielsson, puheenjohtaja ja kouluttaja Jouni Lehto, varapuheenjohtaja ja riippuvuusasiantuntija Christer Schoultz sekä yhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Ekholm. He osallistuivat Hazeldenissa ammattilaisille tarkoitettuun Professionals in Residence -koulutusohjelmaan syksyllä.

Maksuton seminaari on suunnattu päihdetyöntekijöille, päihdekuntoutuslaitosten henkilökunnalle ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille. Tervetulleita ovat myös median edustajat ja muut aiheesta kiinnostuneet. Mukaan paikan päälle mahtuu 60 henkilöä, ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Livetapahtuman ilmoittautuminen päättyy 16.1.

Ilmoittaudu mukaan täältä: https://link.webropol.com/ep/hazelden

Seminaarin tallenne on katsottavissa kahden viikon ajan, ja se lähetetään jälkikäteen sähköpostitse kaikille ilmoittautuneille (myös livetapahtuman osallistujille).

Seminaarin ohjelma:

12–12.30 Maria Danielsson: Hoidon lääketieteellinen ja neurobiologinen näkökulma. Esimerkiksi jokaista kemiallista riippuvuutta hoidetaan Hazeldenissa eri tavalla. Miten? Miksi kroonisen aivosairauden ymmärtäminen ja oireiden hoitaminen kokonaisuutena on riippuvuushoidossa tärkeää?

12.30–13 Minna Ekholm: Hoitoonohjaus- ja laitoshoitotoiminta sekä naisten ja erityisryhmien kuntoutus (esimerkiksi lakimiehille, lentäjille ja HLBT-ryhmille on omat ohjelmansa). Miten päivät Hazeldenin laitoshoidossa rakentuvat nykyään, entä millaisia tehtäviä siellä käytetään?

13–13.30 Kahvitauko

13.30–14 Christer Schoultz: Hoitoprosessin kulku ensimmäisen vuoden aikana, hoidon aikana tehtävä moniammatillinen potilasevaluaatio sekä päihdehoidon kliininen ja taloudellinen vaikuttavuus. Schoultz sivuaa myös lasten ja nuorten hoito-ohjelmia ikätasoisine erityispiirteineen sekä Hazeldenin opetustoimintaa, kuten addiktioiden koulutusohjelmaa (Graduate School of Addiction Studies).

14–14.30 Jouni Lehto: 12 askeleen työskentelyn soveltaminen hoidossa nykyään sekä eri tasoilla tehtävä outpatient- eli avohoitotoiminta. Millaista jatkohoitoa Hazelden tarjoaa intensiivihoidon jälkeen?

Seminaarin mainos.Lämpimästi tervetuloa!

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Minna Ekholm
minna.ekholm@myllyhoito.fi

Lapset kärsivät riippuvuuksista eniten – tuskaa lievitetään kekseliäällä opetuksella Yhdysvalloissa

Kirjoittajalta Christer Schoultz | 14.6.2024

Yhdysvalloissa lapsille opetetaan riippuvuuksista esimerkiksi painavan kivirepun, tunteiden ja taideterapian avulla. Lasten huomioiminen päihdehoidossa vähentää kärsimystä ja ehkäisee riippuvuuksia tulevaisuudessa, kirjoittaa Myllyhoitoyhdistyksen varapuheenjohtaja Christer Schoultz.