Rohkeutta muutokseen -koulutuspäivä 25.11.2022

Rohkeutta muutokseen -koulutuspäivä:
Riippuvuudet työelämässä

Milloin? Myllyhoitoyhdistyksen vuosittainen riippuvuuksiin ja päihdehoitoon pureutuva koulutuspäivä järjestetään 25.11.2022 klo 8.30-15.00 verkkoseminaarina.

Kenelle? Maksuton ammattilaistapahtuma on kohdistettu kaikille, joita aihe koskettaa ja kiinnostaa. Tervetulleita ovat esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ja opiskelijat, päättäjät, työyhteisöjen esihenkilöt ja HR-asiantuntijat, muut työntekijät sekä median edustajat.

Mitä? On arvioitu, että jopa kaksi kolmasosaa alkoholiriippuvaisista käy töissä. Hoitamaton päihdeongelma johtaa helposti työkyvyn alenemiseen ja voi tulla työnantajalle kalliiksi. Alkoholi-, huume-, lääke- ja peliongelmat sekä niihin liittyvä salailu koskettavat usein koko työyhteisöä. Miten työkaverin tai alaisen riippuvuuden voi tunnistaa, ja miksi siihen puuttuminen on niin vaikeaa mutta tärkeää? Kuinka toimia riippuvuuksien kanssa viisaasti? Miten puheeksiotto käytännössä tapahtuu? Kuinka luodaan toimiva työyhteisö, jossa riippuvuuksien ymmärtäminen ja kohtaaminen kuuluisivat työelämän perustaitoihin?

Tilaisuudessa esiintyvät sosiologian dosentti ja alkoholikulttuurin tutkija Antti Maunu, työterveyslääkäri ja väitöskirjatutkija Maria Danielsson, kouluttaja ja päihdeterapeutti Jouni Lehto, työterveyspsykologi ja psykoterapeutti Aino Juusola sekä kokemusasiantuntija ja päihdeterapeutti Päivi Nieminen.

Antti Maunu (VTT) on sosiologian dosentti, joka on tutkinut suomalaista juomiskulttuuria ja työelämää 20 vuoden ajan. Hän toimii myös kouluttajana, työnohjaajana ja konsulttina. Esityksessään Maunu tarkastelee suomalaisen ongelmajuomisen kulttuurisia rajoja ja puuttumisen vaikeuden lähtökohtia. Miksi juomisen säätely usein koetaan yksilön vastuulla olevaksi asiaksi silloinkin, kun kyse on pitkälle edenneestä riippuvuudesta? Miten työelämän trendit ja alkoholikulttuurin muutokset vaikuttavat päihteistä puhumiseen työpaikoilla?

Työterveyslääkäri Maria Danielsson toimii päällikkölääkärinä Puolustusvoimissa ja viimeistelee väitöskirjaa nikotiiniriippuvuudesta. Hän on myös Myllyhoitoyhdistyksen hallituksen jäsen. Puheenvuorossaan Danielsson käsittelee työnantajan ja työterveyshuollon mahdollisuuksia tunnistaa ja tukea päihderiippuvaista työntekijää. Miten välttää yleinen harhaluulo, että työssäkäyvällä ei voi olla päihdeongelmaa? Millaisia haasteita etätyö tuo riippuvuuksiin puuttumiseen?

Jouni Lehto on kokenut puheeksiottokouluttaja, päihdeterapeutti ja Myllyhoitoyhdistyksen puheenjohtaja. Esityksessään hän avaa riippuvaisen kohtaamista ja asioiden pöydälle nostamisen konkretiaa työpaikalla. Miten ongelmiin puututaan viisaasti? Lehto painottaa, että puheeksiotossa on kyse auttamisesta eli siitä, että "kaveria ei jätetä". Hän sivuaa puheenvuorossaan myös toiminnallisia riippuvuuksia, kuten some-, urheilu- ja peliriippuvuutta.

Aino Juusola on työterveyspsykologi sekä elämänmuutoksiin ja kriiseihin erikoistunut psykoterapeutti. Puheenvuorossaan hän avaa päihdekuntoutujan työhönpaluuseen liittyviä kysymyksiä. Mitä työyhteisön, läheisten ja kuntoutujan kannattaa huomioida? Miten kohdata kollega ja ottaa päihteenkäyttö puheeksi työpaikalla avoimesti ja kunnioittavasti?

Päivi Nieminen on entinen matkatoimiston palvelupäällikkö, jolla on kokemusta työn ja alati syvenevän alkoholismin yhteensovittamisesta yli kymmenen vuotta sitten. Puheenvuorossaan hän kertoo, millaisia muotoja riippuvuus sai työpaikalla. Miten hän peitteli riippuvuuttaan, kikkaili alkoholia myös työpaikalle ja selvisi törttöilyistään lähes seurauksitta? Sittemmin raitistunut Nieminen työskentelee nykyään päihdeterapeuttina Lapuan Minnesota-Hoidossa.

Tilaisuudessa kuullaan asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta, ja myös yleisön kysymyksille on tilaa esitysten jälkeen tai ohjelman lopuksi.

Hinta ja osallistuminen: Koulutuspäivä järjestetään verkkoseminaarina, ja osallistuminen on kaikille maksutonta. Mukaan mahtuu 500 ensin ilmoittautunutta.

Ilmoittaudu mukaan!

Ilmoittaudu mukaan alla olevan linkin kautta. Ilmoittautumisen jälkeen saat osallistumislinkin sähköpostiisi.

Koulutuspäivän ohjelma:
8.30 Verkkokoulutuksen linkki avautuu
8.50-9.00 Päivän aloitus ja yhdistyksen esittely
9.00-10.00 Sosiologian dosentti Antti Maunu: Päihteet ja kulttuuri – miksi työelämässä on vaikeaa puuttua riippuvuuksiin?
10.00-11.00 Työterveyslääkäri Maria Danielsson: Työ ja työkykyjohtaminen: päihteiden käytön mahdollistaja vai toipumista edistävä?
11.00-11.45 Lounastauko
11.45-12.45 Kouluttaja ja päihdeterapeutti Jouni Lehto: Kuinka esihenkilöt ja työntekijät voivat tunnistaa ja puuttua riippuvuuksiin?
12.45-13.45 Työterveyspsykologi ja psykoterapeutti Aino Juusola: Päihdeongelmaisen työhönpaluun tukeminen
13.45-14.00 Kahvitauko
14.00-14.30 Kokemusasiantuntija Päivi Nieminen: Pullo, pelko ja piilottelu – näin selviydyin alkoholistina esimiestyössä
14.30-15.00 Loppukeskustelu ja kysymykset