Riippuvuudesta toipuminen unohtuu päihdelain luonnoksessa

Hallitus uudistaa mielenterveys- ja päihdepalveluja koskevaa lainsäädäntöä. Myllyhoitoyhdistys katsoo, että nykyinen lakiluonnos heikentää päihderiippuvaisten oikeuksia.

Hallituksen päihdepalveluja koskeva lakiluonnos huolestuttaa monia päihdealan järjestöjä ja hoitopaikkoja. Myllyhoitoyhdistys vaatii, että kokonaisvaltainen toipuminen päihderiippuvuuksista huomioidaan parhaillaan uudistettavassa laissa.

Lain tavoitteena on parantaa mielenterveys-, päihde- ja riippuvuuspalvelujen saatavuutta, laatua ja tarpeenmukaisuutta sekä saada tarvitsemiaan palveluja yhdenvertaisesti. Yhdistyksen mukaan tämä ei kuitenkaan näy lakiluonnoksessa.

Lakiesitys heikentäisi esimerkiksi päihdeongelmista ja riippuvuuksista kärsivien oikeutta saada laitoskuntoutusta. Luonnoksesta puuttuu tuloksellinen toipumiskeskeinen hoito, joka tähtää päihteettömyyteen, kokonaisvaltaiseen elämänmuutokseen ja pysyvään toipumiseen riippuvuudesta.

Suomessa on varovaistenkin arvioiden mukaan yli 200 000 päihderiippuvuutta sairastavaa ihmistä.

”Päihderiippuvuuteen sairastunut ei enää pysty käytön vähentämiseen, ja riippuvuus pahenee asteittain. Silloin tarvitaan usein järeämpää kuntoutusta. Jos riittävää hoitoa ei kuitenkaan ole määritelty laissa, kuntia ei edellytetä tarjoamaan sellaista”, sanoo Myllyhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Ekholm.

”Pahimmillaan päihderiippuvainen jää pyörimään palveluiden rattaisiin, hoitojatkumo on tehoton ja avunsaanti viivästyy. Kaikki muu työ voi valua hukkaan, jos myös palveluita ei ole riittävästi tarjolla.”

Kuvassa on vanha Abloyn lukko.

Tehokas hoitoketju säästää rahaa ja ihmishenkiä

Myllyhoitoyhdistyksen mukaan myös palveluiden kiireellisyys ja tehokas hoitoketju tulee huomioida laissa, kuten myös päihderiippuvaisen ja tämän läheisten oikeus saada tarvitsemiaan palveluita. Nykyisin riippuu kunnasta, saako esimerkiksi päihderiippuvainen maksusitoumuksen laitoskuntoutukseen.

Ekholm painottaa, että katkeamaton hoitoketju vähentää paitsi kustannuksia, myös inhimillistä kärsimystä sekä päihderiippuvaisen putoamista palvelujen piiristä ja menehtymistä riippuvuuteen.

Lisäksi hallituksen esityksessä päihde- ja riippuvuuspalveluja järjestettäisiin erityisesti terveydenhuollon palveluna. Tähän saakka päihdepalveluihin on voinut päästä myös sosiaalihuollon kautta.

”Sosiaalipuolella päihdekenttä tunnetaan, ja siellä on alan osaamista. Lääkärit ymmärtävät riippuvuuksia keskimäärin huonosti. Terveydenhuollon osaamista tulisikin lisätä”, Minna Ekholm sanoo.

Lausuntoja lakiesitykseen on jätetty 134 kappaletta. Suomenkielisten lausuntojen määräaika umpeutui 10. kesäkuuta, ruotsinkielisiä voi vielä jättää.

Voit lukea Myllyhoitoyhdistyksen lausunnon kokonaisuudessaan täältä.

Lapset kärsivät riippuvuuksista eniten – tuskaa lievitetään kekseliäällä opetuksella Yhdysvalloissa

Kirjoittajalta Christer Schoultz | 14.6.2024

Yhdysvalloissa lapsille opetetaan riippuvuuksista esimerkiksi painavan kivirepun, tunteiden ja taideterapian avulla. Lasten huomioiminen päihdehoidossa vähentää kärsimystä ja ehkäisee riippuvuuksia tulevaisuudessa, kirjoittaa Myllyhoitoyhdistyksen varapuheenjohtaja Christer Schoultz.