Vertais­tuesta apua riippuvuuksiin

Myllyhoitoyhdistyksen Vertaisverkosto koostuu 11:sta päihderiippuvuudesta toipuvasta henkilöstä. Verkosto kertoo blogissa, miten vertaistuki on auttanut heitä, mikä siinä toimii ja mikä voi olla välillä haastavaa.

Vertaistuki on tehokas apu päihderiippuvuuksista toipumisen tukena. Esimerkiksi AA-ryhmät todettiin toimivaksi avuksi alkoholismiin tuoreessa tutkimuskatsauksessa. Vertaistuki ja sen piiriin ohjaaminen ovat myös olennainen osa toipumiskeskeistä Myllyhoitoa.

Mutta millaista tukea vertaistuesta saa? Miksi sitä kannattaa kokeilla? Mikä vertaistuessa voi tuntua haastavalta? Myllyhoitoyhdistyksen riippuvuuksista toipuvista koostuva Vertaisverkosto vastasi kysymyksiin vertaistuesta.

Vertaisverkostolaiset käyvät ryhmissä

Myllyhoitoyhdistyksen vertaisverkosto on 11:sta päihderiippuvuudesta toipuvasta henkilöstä koostuva suljettu ryhmä, joka toimii yhdistyksen viestinnän ja koulutustoiminnan tukena jakamalla kokemuksiaan riippuvuuksista sekä niistä toipumisesta.

Vertaisverkoston jäsenet kertovat osallistuvansa tai osallistuneensa erilaisiin vertaistukiryhmiin. Verkostolaiset kertovat käyvänsä AA:ssa, NA:ssa, A-killan toiminnassa, AAL:ssä sekä Uskontojen uhrien tuki ry:n ryhmissä. Myös toipuvilta ystäviltä ja läheisiltä, toipuvien urheilujoukkueesta sekä oman AA-kummin kanssa yhteydenpidosta on saatu vertaistukea.

Vertaistukiryhmät toimivat usein niin, että jokainen saa vuorotellen jakaa oman kokemuksensa tai kommenttinsa käsiteltävästä aiheista muille. Ryhmissä tärkeitä ovat anonymiteetti sekä muiden puheenvuoroa kunnioittava tapa puhua.

Kaikki edellä mainitut vertaistukiryhmät ovat maksuttomia sekä uskonnollisesti sitoutumattomia. 12 askeleen ryhmissä käsitellään tunne-elämän ongelmia ja niissä toipumista. Ohjelmaan kuuluvat myös askeltyökirjat, joiden avulla asioita käsitellään kirjallisesti.

Näin verkostolaiset tiivistävät syitään käydä ryhmissä:

”Pää ei kestä liian kauan omia ajatuksia.”
”Vertaistuen avulla pysyn puhtaana ja hyvinvoivana, päivä kerrallaan.”
”Saan niistä sellaista tukea mitä en muualta ole löytänyt.”
”Minulle paras tapa pysyä raittiina.”

Vertaistuesta uusia näkökulmia ja ymmärrystä

Vertaisverkostolaisille vertaistuki on ollut se asia, joka on pitänyt heidät raittiina tai puhtaana. Vertaistukeen osallistumisen kautta on saatu myös paljon uusia näkökulmia, tietoa päihderiippuvuudesta, ystäviä, tukea toipumiseen, syviä keskusteluja sekä rohkeutta olla oma itsensä.

”Parasta vertaistuessa on se, että toinen tietää tasan tarkkaan, miltä tuntuu elää päihderiippuvuuden kanssa.”

”Vertaiselle ei tarvitse koko ajan selittää mistä on kyse.”

Vertaistuki on tarjonnut myös yhteisön, jossa on voinut kokea yhdenvertaisuutta ja saada tukea muilta turvallisesti.

”Vertaiset ovat samaa "lajia", ymmärtävät ja tukevat tilanteessa kuin tilanteessa, tasavertaisesti. Kukaan ei ole ylempänä tai alempana.”

”Vertaistuessa parasta on keskinäinen kunnioitus ja ymmärrys. Tieto siitä, että se tuki ja selkänoja löytyy sieltä, vaikkei sitä välillä niin aktiivisesti tarvitsisikaan.”

”Yhteyttä ja myötäelämistä kaipaan elämääni, koska riippuvuudessani olen ollut hyvin hyvin yksin.”

henkilö seisoo beigessä trenssissä yksin autiomaassa

Vertaistukiryhmistä on saatu myös apua omien toimintatapojensa tutkimiseen sekä helpotusta ahdistukseen.

”Yksin olen usein aika sokea monille piirteilleni. Vertaistuen piirissä pystyn huomaamaan näitä asioita ja opettelemaan uudenlaisia tapoja toimia ja ajatella. Tämä helpottaa elämää ja vapauttaa ihan huomattavasti!”

”Yleensä valtavalta tuntuva ahdistusmöykky murenee pieniksi paloiksi, kun sen saa jakaa ihmisille, jotka ymmärtävät.”

Vertaistuen haasteet

Vertaistukiryhmiin osallistuminen voi tuntua joskus haastavaltakin. Vertaisverkostolaiset nimesivät vaikeaksi esimerkiksi kotoa lähtemisen, alussa muihin ryhmäläisiin luottamisen sekä ensimmäisen jakamispuheenvuoron pitämisen.

”Alkuun vertaistuessa oli haastavaa itselleni riippuvuuden tuoma eristyneisyys muista ihmisistä sekä epäluottamus. Oli haastavaa päästää ihmisiä lähelle ja opetella luottamaan. Tämä on kuitenkin ollut ensiarvoisen tärkeää omassa toipumisessa. Kuitenkin me kaikki tarvitsemme toista ihmistä lähelle.”

”Haastavaa oli osallistua ensimmäistä kertaa vertaistukiryhmään ja uskaltaa puhua asioista ennen kuin oppii luottamaan ryhmään ja itseensä.”

henkilö puhuu ja toinen katsoo kannustavasti

Joskus vertaistuessa saattaa kuulla rankkoja kertomuksia, jotka voivat kuormittaa herkimpiä.

”Vertaistuessa on haastavaa oma jaksaminen, aina ei vaan jaksa kuunnella samaa tarinaa kerrasta toiseen. Kunnes taas jaksaa.”

”Joskus vertaisella saattaa olla rankempi tarina takanaan ja minä herkkiksenä saatan alkaa tunteilemaan liikaa, joten tuskin olen kovin hyvä vertaistuki silloin kun itkeä vollotan.”

Myös vertaisen jumittuminen tiettyihin ongelmiin voi tuntua haastavalta:

”Haasteena näen myös sen, että vertaistuessa voi jäädä tavallaan "kiinni" siihen ongelmaan tai sairauteen, toistamaan omaa tarinaa ongelmasta pääsemättä eteenpäin. Mielestäni vertaistuki ryhmässä olisi aina tärkeää, että on myös se suunta tai keinot päästä eteenpäin. Esimerkiksi 12 askeleen ryhmissä tämä mielestäni toteutuu, sillä siellä on oma toipumisohjelma ja keinot käsitellä riippuvuutta.”

Yksi verkostolainen kokee välillä vaikeaksi kertoa todellisia kuulumisiaan: ”Haastavaa joskus saada vanhojen pelkojen takia ulos rehellisesti se mitä tuntee omasta voinnista/elämästä.”

Jos mietit kokeillako, niin kokeile!

Vertaisverkostolaiset suosittelevat vertaistuen pariin hakeutumista kaikille, jotka tarvitsevat apua riippuvuuksien tai muiden vaikeiden sairauksien tai asioiden kanssa.

”Suosittelen kaikille addikteille/addiktiosairauksista kärsiville. Suosittelisin myös mielenterveysongelmiin tai vaikka parantumatonta sairautta sairastaville vertaistukiryhmiä, josta löytää samassa tilanteessa olevia.”

Yksi verkoston jäsen täsmentää, että myös elämän muutoskohtiin vertaistuki on todella suositeltavaa: ”Todella lämmöllä suosittelen sellaisiin tilanteisiin elämässä, jossa kaipaa erityistä ymmärrystä sekä toivoa omaan tilanteeseen.”

Verkostolaiset kannustavat ainakin kokeilemaan vertaistukea.

”Kannattaa kokeilla ja antaa vertaistuelle (esim. ryhmät) mahdollisuus. Ensin voi tuntua oudolta, mutta avoimin mielin vaan mukaan. Poimii sieltä ensin vaikka vain niitä asioita, jotka itselle sopii. Jokaisella on oikeus toipua itselleen parhaalla katsomallaan tavalla.”

”Ei ainakaan kannata jättää kokeilematta. Saattaa saada oikeasti itsensä ja elämänsä takaisin.”

”Kehottaisin käymään useassa ryhmässä ja etsimään itselle sopivimman. Ryhmässä käyminen ei velvoita mihinkään, eikä siellä ole pakko puhua.”

”Mene, sitten et ole enää yksin.”

Maksuttomia vertaistukiryhmiä päihde- tai muihin riippuvuuksiin:

10 terveistä Hazeldenin päihdeklinikalta

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 27.3.2024

Yhdistys vieraili Minnesotassa Hazeldenin päihdeklinikalla, jossa hoito on muttununut lähivuosina paljon etenkin opioidikriisin takia. Lue tai katso terveiset reissusta!