Rohkeutta muutokseen -koulutuspäivä 26.11.2021

Rohkeutta muutokseen -koulutuspäivä 2021: Päihderiippuvuuden stigma ja päihdehoito

Milloin? Myllyhoitoyhdistyksen vuosittainen riippuvuuksiin ja päihdehoitoon pureutuva koulutuspäivä järjestetään tänä vuonna 26.11. klo 8.30-15.00 verkkoseminaarina.

Kenelle? Tilaisuus on kohdistettu kaikille sosiaali- ja terveysalalla toimiville sekä sellaisessa toimessa tai toiminnassa mukana oleville, joita riippuvuudet koskettavat.

Mitä? Millaisia muotoja stigma saa ja miten se vaikuttaa? Tämän vuoden koulutuspäivässä pureudutaan päihdeasiakkaisiin ja -työhön kohdistuvan stigman muotoihin, toipumiseen ja minäkuvan muutokseen minnesota- sekä myllyhoitomallisessa päihdekuntoutuksessa, päättäjän ja läheisen näkökulmaan sekä omakohtaiseen kokemukseen päihderiippuvuuden stigmasta.

Tilaisuudessa esiintyvät sosiaalityön väitöskirjatutkija Essi Rovamo HUS Psykiatriasta, Rehab365:n kuntoutuspäällikkö ja kouluttaja Juha Lantz, kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu (SDP) Maria Guzenina sekä Supernovat-hankkeessa työskentelevä kokemusasiantuntija Riikka Tuomi.

Essi Rovamo (YTM) on väitöskirjatutkija, joka opiskelee Itä-Suomen yliopiston Welfare, Health and Management -tohtoriohjelmassa. Esityksessään hän luo katsauksen päihdetyöhön ja -asiakkaisiin kohdistuvista stigman eri muodoista. Esityksessä tarkastellaan sekä päihdeasiakkaihin sekä päihdetyöntekijöihin kohdistuvia stigman muotoja. Erityistä huomiota kiinnitetään stigman tuottamiin vaikutuksiin yksilöiden hyvinvointiin, yhteiskuntaosallisuuteen ja rakenteisiin.

Juha Lantz on kouluttaja ja luennoitsija, jolla on yli 20 vuoden työkokemus päihdehoidosta (Myllyhoito, Tampereen kaupunki/lastensuojelu, Rehab365 päihde- ja peliriippuvuuden hoitoklinikka). Hänen puheenvuoronsa avaa toipumiskeskeisen päihdehoidon kulmakiviä, minäkuvan muutoksen merkitystä toipumisessa sekä sitä, miten päihdehoidossa tulisi sitä työstää.

Kansanedustajana Maria Guzenina toimii jo neljättä vaalikautta fokuksenaan hyvinvointi ja ihmisoikeudet. Poliitikkona häntä kiinnostavat erilaiset tarinat ihmisten kohtaloiden takana ja se, mitä pitäisi tehdä päätöksentekojärjestelmässä toisin. Hänen mielestään poliitikon pitäisi aina ajatella kuin lähimmäinen. Esityksessään hän avaa omaa tietään päihdeongelmaisen isän itsetunto-ongelmista kärsivästä tyttärestä vahvan itsetunnon omaavaksi päättäjäksi.

Naistenkartanon ja VVA ry:n Supernovat-hankkeessa työskentelevä kokemusasiantuntija Riikka Tuomi käsittelee puheenvuorossaan kokemustaan päihderiippuvuudesta toipumisesta sekä päihderiippuvuuteen liittyvästä stigmasta. Hän on päihteiden värittämän lapsuuden sekä oman yli 20 vuotta kestäneen päihteiden käytön jälkeen vihdoin kiinni elämässä, ja valmis jakamaan miltä matka on tuntunut. Hän haluaa muistuttaa kuulijoille, että kaikilla on mahdollisuus muutokseen.

Hinta ja osallistuminen: Koulutuspäivä järjestetään verkkoseminaarina ja osallistumisen hinta on 20€. Osallistuminen on maksuton Myllyhoitoyhdistyksen jäsenille. Koulutuspäivään mahtuu 500 osallistujaa.

Tilaisuudessa kuullaan asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta, mutta tilaa on runsaasti myös yleisön kysymyksille.

Ilmoittaudu mukaan!

Ilmoittaudu mukaan alla olevan linkin kautta. Ilmoittautumisen jälkeen saat osallistumislinkin sähköpostiisi.

Koulutuspäivän ohjelma:
8.30 Verkkokoulutuksen linkki avautuu
8.50-9.00 Päivän aloitus ja yhdistyksen esittely
9-10.15 Sosiaalityön väitöskirjatutkija (YTM) Essi Rovamo: Päihdeasiakkaisiin ja -työhön kohdistuva stigma – toistuva ilmiö pahoinvoinnin taustalla
10.15-11.30 Kuntoutuspäällikkö ja kouluttaja Juha Lantz: Päihderiippuvuudesta toipuminen ja minäkuvan muutos
11.30-12.30 Lounastauko
12.30-13.30 Kansanedustaja ja kaupunginvaltuutettu (SDP) Maria Guzenina: Lähimmäisenä ja päättäjänä
13.30-14.00 Kahvitauko
14.00-14.30 Kokemusasiantuntija Riikka Tuomi: Kokemus stigmasta sekä päihderiippuvuudesta toipumisesta
14.30-15.00 Loppukeskustelu ja kysymykset

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

kuvassa tapahtuman esiintyjät

Lisätietoja ja yhteydenotot:

Etkö ole vielä yhdistyksen jäsen?
Liity jäseneksi täältä.

Naiserityisen työn verkoston kannanotto: Suomen tulee sitoutua väkivallan torjumiseen

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 5.3.2024

Myllyhoitoyhdistys allekirjoitti Naiserityisen työn verkoston kannanoton, jossa vaaditaan Suomelta suunnitelmallisia, konkreettisia ja pitkäjänteisiä toimia naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäisemiseksi.