Huumeisiin kuolleiden muisto­tilaisuus

Perinteinen Huumeisiin kuolleiden muistotilaisuus järjestetään tiistaina 9.11.2021 klo 18 Helsingin Vanhassa kirkossa.

Tule muistamaan poisnukkunutta läheistä, ystävää tai tuttavaa ja hiljentymään hetkeksi kirkkoon. Kirkon ulkopuolelle syttyvät jälleen kynttilät huumeisiin kuolleiden muistoksi. Voit myös tuoda oman kynttilän.

Tilaisuuteen ei tarvitse ennalta ilmoittautua. Lämpimästi tervetuloa!

Muistotilaisuus järjestetään Helsingin Vanhassa kirkossa osoitteessa Lönnrotinkatu 6, 00120 Helsinki.

Huomioithan seuraavat tartuntojen ehkäisemiseen liittyvät turvallisuusohjeistukset:

• Ethän saavu paikalle, mikäli sinulla on sairastumiseen viittaavia oireita
  • Huolehdithan turvaväleistä sekä hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta
  • Jonojen välttämiseksi saavuthan ajoissa paikalle. Henkilökunta opastaa sinut istumaan siten, että turvallisuusohjeistukset huomioidaan.
  • Käytäthän käsidesiä tullessasi sisään kirkkoon. Käsidesiä jaetaan kirkon sisäänkäynneillä.
  • Suosittelemme kasvomaskin käyttämistä tilaisuudessa. Tuothan mukaan oman maskin.
Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Irti Huumeista ry, Tukikohta ry, KRAN rf, Stop Huumeille ry, A-klinikkasäätiö, EHYT ry, EPT-verkosto, Sininauhaliitto, Myllyhoitoyhdistys ry ja Helsingin tuomiokirkkoseurakunta.
Mikäli et pääse osallistumaan tapahtumaan, voit muistaa läheistäsi myös osoitteessa: https://www.vaiettumenetys.fi/
***
Det traditionella minnestillfället till avlidna missbrukares minne ordnas igen 9.11.2021 kl. 18 i Gamla kyrkan i Helsingfors.
Kom och minns under en tyst stund en närstående, vän eller bekant som har somnat in. Utanför kyrkan tänds ljus till minne av avlidna missbrukare. Du får gärna ta med ett eget ljus.
Du behöver inte anmäla dig i förväg. Varmt välkommen!

Vänligen beakta följande säkerhetsanvisningar för att minska risken för smittspridning:

• Stanna hemma ifall du har något symptom på en virusinfektion.
  • Håll avstånd och ha en god hand- och hosthygien.
  • Kom i tid för att undvika köer. Personalen instruerar var du kan sätta dig med beaktande av säkerhetsavstånd.
  • Använd handdesinfektionsmedel när du kommer in i kyrkan, dessa finns vid kyrkans ingångar.
  • Vi rekommenderar att använda munskydd vid tillfället. Vänligen ta med ditt eget munskydd!
Arrangörer är Irti Huumeista ry, Tukikohta ry, KRAN rf, Stop Huumeille ry, A-klinikkasäätiö, EHYT rf, EPT-verkosto, Sininauhaliitto, Myllyhoitoyhdistys ry och Helsingfors domkyrkoförsamling.
Om du inte har möjlighet att delta i tillfället kan du istället minnas din närstående på adressen: https://www.vaiettumenetys.fi/

Lapset kärsivät riippuvuuksista eniten – tuskaa lievitetään kekseliäällä opetuksella Yhdysvalloissa

Kirjoittajalta Christer Schoultz | 14.6.2024

Yhdysvalloissa lapsille opetetaan riippuvuuksista esimerkiksi painavan kivirepun, tunteiden ja taideterapian avulla. Lasten huomioiminen päihdehoidossa vähentää kärsimystä ja ehkäisee riippuvuuksia tulevaisuudessa, kirjoittaa Myllyhoitoyhdistyksen varapuheenjohtaja Christer Schoultz.