Läheistenpäivä 5.5.2021

Toukokuun 5. päivä vietetään päihderiippuvaisten Läheistenpäivää. Silloin muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen riippuvuus vaikuttaa.

Oikeus saada tukea.

Toukokuun 5. päivä vietetään päihderiippuvaisten Läheistenpäivää. Kyseessä on päivä, jolloin muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen päihderiippuvuus vaikuttaa. Läheistenpäivän teemana on tänä vuonna ”Oikeus saada tukea”.

Läheistenpäivä muistuttaa, että lain mukaan riippuvuuteen sairastuneen lisäksi myös hänen läheisillään on oikeus tuen ja avun saantiin. Läheisten asema ja tuen tarpeet tulee huomioida ja tunnistaa palvelujärjestelmässä nykyistä paremmin.

Päihdeongelma vaikuttaa kuormittavasti aina monen ympärillä olevan ihmisen elämään. Läheiset eivät ole tilanteessaan yksin, sillä Suomessa arvioidaan olevan noin pari miljoonaa päihdeongelmasta kärsivän läheistä. Läheiset kokevat tilanteessa usein moninaisia tunteita, kuten surua ja toivottomuutta sekä arvottomuuden ja häpeän kokemuksia.

Huoli päihteitä käyttävän tilanteesta voi johtaa siihen, että rajojen asettaminen suhteessa päihteitä käyttävään on hankalaa tai omasta hyvinvoinnista huolehtiminen jää vähemmälle huomiolle. Läheiset voivat kokea ulkopuolisuuden, yksinäisyyden ja leimatuksi tulemisen kokemuksia, jotka voivat nostaa kynnystä avun hakemiseen. Sosiaalista tukiverkostoa ei aina ole saatavilla, eikä riittävää tukea ole aina saatavilla myöskään sosiaali- ja terveyspalveluiden piiristä (Jurvansuu & Ringbom, 2020).

On tärkeää, että kukaan ei joudu jäämään yksin vaikean tilanteen äärellä. Jokaisella meistä on oikeus nähdyksi, kohdatuksi ja kuulluksi tulemiseen. Muistetaan #myösläheiset.

Tästä linkistä löydät paikkoja, joista läheiset saavat tukea verkossa tai puhelimitse.

Mitä 5.5. tapahtuu?

Kampanjan järjestäjätahot jakavat Läheistenpäivänä ja sen ympärillä sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivuillaan tietoa läheisten kokemuksista sekä avunsaantipaikoista.

Kutsumme sinut mukaan jakamaan oman kokemuksesi, mistä olet saanut toivoa tai kiitoksesi läheiselle 5.5. somessa hashtagilla #myösläheiset

Kampanjan järjestävät tänä vuonna:

Lisätiedot ja yhteydenotot

Inka Lähteenaro
viestintäpäällikkö, Myllyhoitoyhdistys ry
inka.lahteenaro@myllyhoito.fi

Elsa Pingoud
järjestö- ja viestintäsuunnittelija, Tukikohta ry
elsa.pingoud@tukikohta.org

Birgitta Suorsa
viestintäpäällikkö, Irti Huumeista ry
+358406203178
birgitta.suorsa@irtihuumeista.fi

Marko Kailasmaa
toiminnanjohtaja, Raittiuden Ystävät ry
marko.kailasmaa@raitis.fi

Ilona Mäki
kehittäjä, Läheiset ja päihteet -toiminta, Sininauhaliitto
ilona.maki@sininauha.fi

Sari Jurvansuu
MIPA 2.0 -hankkeen tutkija, A-Klinikkasäätiö
sari.jurvansuu@a-klinikka.fi

Myllyhoito on Minnesota-mallista toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ammatillinen soveltaminen. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

Q&A: VTV-kouluohjelman Mikko vastaa nuorten somekysymyksiin

Kirjoittajalta Mikko Cederberg | 6.4.2021

Mistä tietää, että käyttää somea liikaa? Yhdistyksen Vapaus tuo vastuun -kouluohjelman päällikkö Mikko Cederberg vastaa nuorten kysymyksiin somesta.