Viisi syytä, miksi en juo alkoholia juhannuksena

Yhdistyksen Vapaus tuo vastuun -ohjelman päällikkö Mikko kirjoittaa blogissaan, miksi viettää juhannusta selvin päin. Alkoholilla on paljon vaikutuksia, joita ei aina muista pysähtyä miettimään.

Jopa kansainvälisen pandemian aikana alkoholi on yhteiskunnassamme kaikkialla. Loppukeväästä julkaistun uutisen mukaan alkoholin ostomäärät lisääntyivät 9% koronakevään aikana. Alkot ovat pysyneet poikkeusaikana auki, ja tehneet hyvää tulosta. Pysähtyminen ja kotiin jääminen ovat saaneet ihmiset juomaan enemmän.

Myös alkava kesä ja lomat tulevat lisäämään alkoholin kulutusta. Suomalaiset ovat tottuneet tekemään kovasti töitä, ja vapaiden koittaessa avaamaan pullon rentoutuakseen ja parantaakseen kokemuksiaan juhlimisesta. Aurinko paistaa, ja ihmiset valuvat puistoihin juomaan.

Mutta rentouttaako alkoholi todella? Siinä on kyllä rentouttavia ainesosia, jotka antavat nousuhumalan aikana hyvän olon tunteen, auttavat sosiaalisten tilanteiden pelosta pääsemisessä ja saavat maailman näyttämään suurenmoiselta. Mutta nousuhumalan jälkeen seuraa ikävämpiä vaikutuksia.

Halusin pohtia yhteiskuntamme alkoholimyönteisen ilmapiirin pariksi myös niitä syitä, miksi itse haluan viettää juhannukseni selvin päin. Nämä viisi nousivat kaikista suurimpaan rooliin:

1. Alkoholin juomisen jälkeen tulee kaamea olo

Laskuhumalan alkaessa alkaa maksa polttaa alkoholia, päänsärky lisääntyy, elimistön kuivumistila pahenee, hikoiluttaa ja sisäinen olotila saattaa olla levoton ja kaoottinen. Miksi haluaisin herätä juhannuksena tällaiseen olotilaan?

1. Haluan muistaa, mitä olen tehnyt juhannuksena

Humalajuominen aiheuttaa muistinmenetystä aivosolujen tuhoutuessa. Ei ole mitenkään epätavallista, ettei muista kenen kanssa on ollut, mitä on tehnyt ja mitä puhunut.

1. En halua joutua onnettomuuteen

Riski joutua onnettomuuden, rikoksen tai muun ikävän kokemuksen uhriksi kasvaa juodessa. Juhannus on juhlapyhä, jonka aikana korostuvat alkoholin aiheuttamat hukkumis-, liikenneonnettomuus- sekä väkivaltarikoskuolemat.

1. Haluan tuntea oloni terveeksi

Jokainen alkoholin käyttökerta tuhoaa aivosoluja, ja tutkimusten mukaan aivojen normaali kehittyminen voi häiriintyä humalajuomisen seurauksena. Lisäksi esimerkiksi nuorten sisäelimet eivät välttämättä kestä niin hyvin alkoholia. Maksa ja sydän ovat usein kovilla alkoholin vuoksi. Alkoholiin liittyviin sairauksiin menehtyi vuonna 2018 yhteensä 1683 ihmistä ja huumeisiin 261 ihmistä. On siis terveysteko itseään kohtaan olla ottamatta alkoholia.

1. Haluan elää omannäköistä elämää

Tarvitseeko raitista elämäntapaa sitten selitellä muille? Mielestäni ei. Se on henkilökohtainen valinta samaan tapaan kuin kasvisruoan syöminen tai mieleisen opiskelupaikan tavoitteleminen. Terve itsetunto tarkoittaa sitä, että on sinut omien valintojensa suhteen.

Vapaus tuo vastuun -hankkeemme kautta olen huomannut, että nykyään moni nuorista valitsee raittiin juhannuksen. Se on varmasti järkevä valinta, kun tarkastelee onnettomuus- ja kuolematilastoja sekä tutkimustietoja alkoholin haitallisista vaikutuksista terveyteen.

Hauskaa juhannusta, selvin päin!