Verkkopalveluita ja puhelintukia riippuvuuteen sairastuneiden läheisille

Onko läheisesi sairastunut riippuvuuteen, etkä tiedä mitä pitäisi tehdä? Uuvuttaako tilanteesi? Kokosimme etäpalveluita, joiden avulla voit aloittaa tilanteesi selvittämisen. Myös riippuvaisen läheiset tarvitsevat apua.

Verkossa toimivia maksuttomia vertaistukiryhmiä

Jos sinusta tuntuu, että tarvitset apua asioiden jäsentämiseen ja käsittelyyn, älä epäröi hakea sitä. Alla listatuista paikoista löydät riippuvuuteen sairastuneiden läheisille tarkoitettua keskusteluapua. Moni on saanut apua vertaistuesta.

Myllyhoitoyhdistys:

Tietoisesti kohti parempaa -läheisryhmä verkossa 6.4.-31.5.
Maanantaisin klo 14.30-16.30. suljettu ryhmä max. 10 henkilölle. Ryhmän tavoitteena on lisätä omia voimavaroja ja itsemyötätuntoa.

Tietoisesti kohti parempaa anonyymi keskusteluryhmä läheisille verkossa
Keskusteluun voi osallistua itselle sopivana aikana. 8 henkilön suljettu ryhmä alkaa 20.4. ja kestää 8 viikkoa.

Imoittaudu mukaan ryhmiin sähköpostitse piia.sumupuu@myllyhoito.fi tai puhelimitse 044 019 3869. Lisätietoja hankkeesta.

Al-anon alkoholistien läheisille

Onko läheiselläsi alkoholiongelma? Nimettömiä vertaistukiryhmiä verkossa sekä auttava puhelin. Lisätietoja: https://www.al-anon.fi/

AAL, Alkoholistien aikuiset lapset

”Ryhmässä tajusin, etten ole yksin kokemusteni kanssa. Tapasin erilaisia ihmisiä, joilla kuitenkin oli samanlaisia haavoja kuin itselläni. Sinne voi mennä rohkeasti aluksi vaikka vain kuuntelemaankin, kokeilemaan, saako siitä itse apua." -Anonyymi nuori nainen

Anonyymejä verkkoryhmiä aikuisille, jotka kasvoivat alkoholistisissa tai toimintahäiriöisissä perheissä. Lisätietoja: https://www.aal.fi/ryhmat/korona-ajan-verkkokokoukset/

Lasinen lapsuus -vertaistukiryhmiä verkossa

Ryhmät ovat tarkoitettu nuorille, nuorille aikuisille ja aikuisille, jotka kokevat tai ovat kokeneet haittoja läheisen aikuisen päihteidenkäytöstä. Lisätietoja täältä.

Irti Huumeista ry:n läheisryhmiä verkossa

Läheisryhmässä vanhemmilla, sisaruksilla ja muilla huumeidenkäyttäjän läheisillä on mahdollisuus jakaa huumeongelman herättämiä ajatuksia luottamuksellisessa ympäristössä samassa tilanteessa olevien kanssa. Lisätietoja: https://irtihuumeista.fi/laheisille/laheisryhmat/

Päihdelinkin verkossa toimivat vertaistukipalstat

Kotikanava tarjoaa tukea alkoholia liikaa käyttävien puolisoille, perheenjäsenille ja muille läheisille. Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja. Alueella keskustelee vertaisohjaajia Irti Huumeista ry:stä.

Peluurin puhelinpäivystykset ja chat myös peliriippuvaisten läheisille

Peluurin puoleen voi kääntyä, kun pelaaminen haittaa elämää ja kaipaat kannustavaa keskustelukumppania ulkopuolisesta ammattilaisesta. Lisätietoja: https://peluuri.fi/fi/laheiset/peluurin-valtakunnalliset-palvelut-liikaa-pelaavan-laheiselle

Maksuttomia auttavia puhelinpalveluita

• SPR:n auttava puhelin koronavirusepidemian aiheuttamiin huoliin ja murheisiin 0800 100 200 ma–pe klo 9–21
  • Nollalinja (apua perheväkivallan uhreille) puh. 080 005 005 (24/7)
  • Naisten Linja (väkivaltaa kokeneille tai väkivallasta huolestuneille naiseksi itsensä määritteleville) puh. 0800 02400 (ma–pe kello 16–20), chat-palvelu verkkosivuilla auki ti–to kello 17–19 ja nettikirjepalvelu vuorokauden ympäri naistenlinja.fi.
  • Irti huumeista ry:n auttava puh. 0800 98 066 arkisin 9–15 ja 18–21 (ei pe-illat).
  • Raitis Linja -palvelupuhelin numerossa 040 197 4935 arkisin klo 12–15, keskusteluapua päihdeongelmiin.
  • Mielenterveyden keskusliiton neuvontachat ja vertaistukipuhelin
  • Myllyhoitoyhdistyksen puhelintuki riippuvaisille ja läheisille. Ma ja ti klo 12.00–14.00, Piia 044 019 3869. Ke klo 12.00–14.00, Sanna 045 269 3844. To ja Pe klo 12.00-14.00, Minna 040 729 1171. (ei pääsiäisenä)
  • Lisäksi koronatilanteen vuoksi julistetun perherauhan nettisivuille on koottu kattavasti apua. Lisätietoja: https://www.perherauhanjulistus.fi/

Onko kotonasi väkivallan uhkaa? Turvakodit auttavat lähisuhdeväkivaltaa kokeneita normaalisti koronasta huolimatta sekä pääsiäisenä. Turvakoteihin voi myös soittaa, jos oma tilanne pohdituttaa.

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

kuvassa hahmo helsingin kaupunkipyörien edessä

Miltä tuntuu, kun ei ole tervetullut julkiseen tilaan? Kokemusasiantuntija Pepi kertoo vinkkejä päihtyneen kohtaamiseen

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 1.6.2020

Julkisessa tilassa liikkuminen ei ole kaikille samanlaista. Päihteitä käyttäviä ihmisiä kohdellaan usein eri tavalla kuin muita kaupunkilaisia. Kokemusasiantuntija Pepi kertoo, miltä muiden väistävät katseet tuntuivat.