Koronaviruksen ehkäisemiseksi yhdistyksen hankkeissa etätoimintaa

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa aloitetaan puhelinpäivystys ja Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen vertaistukiryhmät siirtyvät verkkoalustalle. Ruoka ja riippuvuus -hankkeen salainen Facebook-ryhmä tarjoaa tukea hallitsemattomaan syömiseen etänä.

Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa alkaa puhelinpäivystys 23.3. alkaen

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi koulut ovat suljettuina 13.4. asti. Sulkemisen takia maalis-, huhti- ja toukokuussa 2020 Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa toimii päivystävä puhelin kouluvierailujen sijasta.

Vapaus tuo vastuun -ohjelman sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saaneet työntekijät Mikko ja Essi aloittavat nuorten puhelinpäivystyksen 23.3.-31.5. ajalle.

Koronaviruksen aiheuttamien varotoimien takia hankkeessa ei päästä kouluihin paikan päälle, joten hanke haluaa tarjota keskusteluapua nuorille. Päivystyspuhelimen kautta oppilaat voivat hakea tukea ja kysyä itseään askarruttavista asioista liittyen Vapaus tuo vastuun -oppituntien aiheisiin (riippuvuudet, elämänhallinta, someriippuvuus).

Puhelinpäivystys on tarkoitettu kaikille nuorille, jotka kaipaavat keskusteluapua riippuvuuksista ja elämästä. Puhelinpäivystys kestää toukokuun 2020 loppuun asti.

Päivystysajat ovat maanantai, keskiviikko ja perjantai klo 9.00-13.00. Opiskelijat voivat ottaa yhteyden soittamalla, tekstiviestein, tai WhatsApp-sovelluksella.

Ohjelmapäällikkö Mikko, puh. 044 720 4816

Tuntikouluttaja Essi, puh. 044 325 6895

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeeseen verkkoryhmät ja puhelintuki

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen toipumisryhmät ovat siirtyneet THL.n suositusten mukaisesti etätoimintaan, verkkoryhmiin ja puhelintukeen.

Verkkoryhmät (ryhmissä on vielä tilaa uusille osallistujille!)

Tietoisesti kohti parempaa -ryhmiä kokoontuu verkossa seuraavasti Go To Meeting -verkkopalvelun kautta. Palvelua on helppo käyttää ja tarvittaessa ohjeistusta saa tarvittaessa puhelimitse. GTM-palvelu toimii joko tietokoneella, padilla tai älypuhelimessa.

Ryhmien osallistujamäärä max 8 hlöä, jotta yhteys ei kärsi. Menetelminä hyödynnetään vertaistukea sekä tunne- ja tietoisuustaitoja.

• Kainuun naistenryhmä ke (25.3 alkaen) klo 10.00 – 12.00.

Ohjattu verkkoryhmä on tarkoitettu riippuvuuksista kärsiville naisille.
Ryhmä jatkuu toukokuun loppuun 2020.

• Kainuun TKP-ryhmä to (26.3 alkaen) klo 10.00 – 12.00.

Ohjattu verkkoryhmä on tarkoitettu riippuvuuksista kärsiville henkilöille.
Ryhmä jatkuu toukokuun loppuun 2020.

• Kainuun läheisten anonyymi keskusteluryhmä verkossa

Riippuvaisten läheisille tarkoitettu anonyymi keskusteluryhmä verkossa.
Ryhmän kesto on kahdeksan viikkoa.

HUOM! Kaikkiin ryhmiin ilmoittaudutaan sähköpostilla piia.sumupuu@myllyhoito.fi tai puhelimitse 044 019 3869

Puhelintuki

Puhelintuki on tarkoitettu riippuvaisille ja riippuvaisten läheisille.

Puhelinpäivystykseen vastaavat sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksen omaavat hankkeen työntekijät seuraavasti:

maanantaisin ja tiistaisin klo 12.00 – 14.00
Piia 044 019 3869

keskiviikkoisin klo 12.00 – 14.00
Sanna 045 269 3844

torstaisin ja perjantaisin klo 12.00-14.00
Minna 040 729 1171

HUOM!
Voit myös varata erillisen ajan laittamalla tekstiviestiä Piialle tai Sannalle!

Piia Sumupuu
Projektikoordinaattori
Tietoisesti kohti parempaa -hanke
Myllyhoitoyhdistys ry
piia.sumupuu@myllyhoito.fi

Älä jää yksin, tule mukaan!

-Piia Sumupuu ja Sanna Komulainen

Ruoka ja riippuvuus -hankeen Facebook-ryhmästä ja puhelintunnista saa etänä tukea hallitsemattomaan syömiseen

Ruoka ja riippuvuus -hanke ylläpitää salattua Facebook-keskusteluryhmää hallitsemattomasta syömisestä kärsiville ja heidän läheisilleen.

Ryhmästä saa siis apua ja tukea myös näin koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten ja muutosten keskellä.

Mukaan ryhmään pääsee lähettämällä hankkeelle sähköpostia osoitteeseen: ruokariippuvuus@myllyhoito.fi

Ruoka ja riippuvuus -hankkeen puhelintunnit hallitsemattomasta syömisestä kärsiville
ma klo 12–14 ja ke klo 9–11.
Marianne 040 570 5183.

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

kuvassa Lautsian kartano ja teksti hyvänmielen loma

Aikuinen päihderiippuvaisen läheinen, hae tuettua kesälomaa kartanossa!

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 19.3.2020

Jaamme yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa virkistyslomia aikuisille päihderiippuvaisten läheisille Lautsian kartanoon 3.-8.8.2020. Lomien hakuaika on 9.3.-10.5.2020.