Koronaviruksen ehkäisemiseksi yhdistyksen hankkeissa etätoimintaa

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa aloitetaan puhelinpäivystys. Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen vertaistukiryhmät siirtyvät verkkoalustalle ja hankkeessa avataan puhelinpäivystys riippuvaisille ja läheisille. Ruoka ja riippuvuus -hankkeen salainen Facebook-ryhmä ja puhelintunti tarjoavat tukea hallitsemattomaan syömiseen.

Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa alkaa puhelinpäivystys 23.3. alkaen

Koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi koulut ovat suljettuina. Sulkemisen takia maalis-, huhti- ja toukokuussa 2020 Vapaus tuo vastuun -ohjelmassa toimii päivystävä puhelin kouluvierailujen sijasta.

Vapaus tuo vastuun -ohjelman sosiaali- ja terveysalan koulutuksen saanut ohjelmapäällikkö Mikko aloittaa nuorten puhelinpäivystyksen 23.3.-31.6. ajalle.

Koronaviruksen aiheuttamien varotoimien takia hankkeessa ei päästä kouluihin paikan päälle, joten hanke haluaa tarjota keskusteluapua nuorille. Päivystyspuhelimen kautta oppilaat voivat hakea tukea ja kysyä itseään askarruttavista asioista liittyen Vapaus tuo vastuun -oppituntien aiheisiin (riippuvuudet, elämänhallinta, someriippuvuus).

Puhelinpäivystys on tarkoitettu kaikille nuorille, jotka kaipaavat keskusteluapua riippuvuuksista ja elämästä. Puhelinpäivystys kestää kesäkuun 2020 loppuun asti.

Päivystysajat ovat maanantai, keskiviikko ja perjantai klo 9.00-13.00. Opiskelijat voivat ottaa yhteyden soittamalla, tekstiviestein, tai WhatsApp-sovelluksella.

Ohjelmapäällikkö Mikko, puh. 044 720 4816

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeeseen verkkoryhmät ja puhelintuki

Tietoisesti kohti parempaa -hankkeen toipumisryhmät ovat siirtyneet THL.n suositusten mukaisesti etätoimintaan ja verkkoryhmiin.

Verkkoryhmät

Tietoisesti kohti parempaa -ryhmiä kokoontuu verkossa seuraavasti Go To Meeting -verkkopalvelun kautta. Palvelua on helppo käyttää ja tarvittaessa ohjeistusta saa tarvittaessa puhelimitse. GTM-palvelu toimii joko tietokoneella, padilla tai älypuhelimessa.

Ryhmien osallistujamäärä max 8 hlöä, jotta yhteys ei kärsi. Menetelminä hyödynnetään vertaistukea sekä tunne- ja tietoisuustaitoja.

Kainuun naistenryhmä ke (25.3 alkaen) klo 10.00 – 12.00.

Ohjattu verkkoryhmä on tarkoitettu riippuvuuksista kärsiville naisille.
Ryhmä jatkuu toukokuun loppuun 2020.

Kainuun TKP-ryhmä to (26.3 alkaen) klo 10.00 – 12.00.

Ohjattu verkkoryhmä on tarkoitettu riippuvuuksista kärsiville henkilöille.
Ryhmä jatkuu toukokuun loppuun 2020.

Tietoisesti kohti parempaa -läheisryhmä verkossa 6.4.-31.5.

Maanantaisin klo 14.30-16.30. suljettu ryhmä max. 10 henkilölle. Ryhmän tavoitteena on lisätä omia voimavaroja ja itsemyötätuntoa. Menetelminä käytetään mindfulnessia eli tunne- ja tietoisuustaitoja sekä vertaistuen vahvaa voimaa.

Tietoisesti kohti parempaa anonyymi keskusteluryhmä läheisille verkossa

Keskusteluun voi osallistua itselle sopivana aikana. 8 henkilön suljettu ryhmä alkaa 20.4. ja kestää 8 viikkoa. Ryhmän tavoitteena on hyödyntää vertaistukea, vahvistaa omia voimavaroja ja itsemyötätuntoa. Menetelminä käytetään mindfulnessia eli tunne- ja tietoisuustaitoja, viikkotehtäviä sekä vertaistuen vahvaa voimaa.

HUOM! Kaikkiin ryhmiin ilmoittaudutaan sähköpostilla piia.sumupuu@myllyhoito.fi tai puhelimitse 044 019 3869

Piia Sumupuu
Projektikoordinaattori
Tietoisesti kohti parempaa -hanke
Myllyhoitoyhdistys ry
piia.sumupuu@myllyhoito.fi

Älä jää yksin, tule mukaan!

-Piia Sumupuu ja Sanna Komulainen

Yhdistyksen puhelintuki

Puhelintuki on tarkoitettu riippuvaisille ja riippuvaisten läheisille.

Puhelinpäivystykseen vastaa yhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Ekholm torstaisin ja perjantaisin klo 12.00-14.00.
Minna Ekholm 040 729 1171

Ruoka ja riippuvuus -hankeen Facebook-ryhmästä ja puhelintunnista saa etänä tukea hallitsemattomaan syömiseen

Ruoka ja riippuvuus -hanke ylläpitää salattua Facebook-keskusteluryhmää hallitsemattomasta syömisestä kärsiville ja heidän läheisilleen.

Ryhmästä saa siis apua ja tukea myös näin koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten ja muutosten keskellä.

Mukaan ryhmään pääsee lähettämällä hankkeelle sähköpostia osoitteeseen: ruokariippuvuus@myllyhoito.fi

Ruoka ja riippuvuus -hankkeen puhelintunnit hallitsemattomasta syömisestä kärsiville
ma klo 12–14 ja ke klo 9–11.
Marianne 040 570 5183.

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

kuvassa hahmo helsingin kaupunkipyörien edessä

Miltä tuntuu, kun ei ole tervetullut julkiseen tilaan? Kokemusasiantuntija Pepi kertoo vinkkejä päihtyneen kohtaamiseen

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 1.6.2020

Julkisessa tilassa liikkuminen ei ole kaikille samanlaista. Päihteitä käyttäviä ihmisiä kohdellaan usein eri tavalla kuin muita kaupunkilaisia. Kokemusasiantuntija Pepi kertoo, miltä muiden väistävät katseet tuntuivat.