Läheisten päivä 5.5.

Myllyhoitoyhdistys, Irti Huumeista ry sekä Tukikohta ry julistavat toukokuun 5. päivän vuosittaiseksi Läheisten päiväksi. Kyseessä on päivä, jolloin muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen riippuvuus vaikuttaa.

5.5.2020 juhlitaan Läheisten päivää!

Jos olet riippuvuuteen sairastuneen läheinen, pysähdy hetkeksi kuuntelemaan omaa olotilaasi ja tunteitasi. Mitä sinä tarvitset?

Vai onko sinulla ollut joku läheinen tukena riippuvuuteen sairastuessasi? Läheisten päivä on oiva hetki kiittää häntä!

Riippuvuuteen sairastuminen vaikuttaa suuresti myös henkilön lähipiiriin. Siksi on tärkeää muistaa, että myös riippuvuuteen sairastuneen läheiset tarvitsevat apua.

Vaikutukset saattavat olla kuormittavia, ja vaihdella stressioireista, ahdistukseen tai arvottomuuden kokemukseen. Läheisenä eläminen kasvattaa myös läheisen sairastumisriskiä. Osa riippuvaisten läheisistä sairastuu läheisriippuvuuteen.

Läheisriippuvuus on ilmiö, jossa ihminen on pakonomaisen riippuvainen toisesta ihmisestä – usein puolisosta, lähimmäisestä tai asiakkaasta. Läheisriippuvuus on tärkeää erottaa terveestä riippuvuudesta, jota ovat mm. yhteenkuuluvuuden tunne ja sitoutuminen.

Läheisriippuvainen vähättelee omia tarpeitaan ja pyrkii huolehtimaan vain muista ihmisistä. Tällaisessa tilanteessa on tärkeä pysähtyä miettimään omia tunteita ja tarpeita. Mitä minä tunnen ja tarvitsen? Toipuminen voi alkaa vasta kun tunnistaa omat tunteet. Itseään kohtaan on hyvä olla myötätuntoinen.

Läheisten päivä muistuttaa, että riippuvaisen läheinen ei ole ainoa tilanteessaan

Suomessa on arvioiden mukaan pari miljoonaa läheistä. Riippuvuudet vaikuttavat siis valtavaan määrään ihmisiä.

On hyvä muistaa, ettei ole vain yhdenlaista läheiskokemusta vaan kokemuksia ja tilanteita on yhtä monia kuin läheisiä. Osalla sairastaa kumppani, osalla vanhemmat, osalla ystävä tai työkaveri.

Mitä 5.5. tapahtuu?

Jos on itse läheinen, voi Läheisten päivänä pysähtyä kiittämään itseään siitä, kuinka hyvin on jaksanut. Tai kiittää esimerkiksi hyvästä päätöksestä keskittyä omaan elämään. Välillä riippuvaisesta irti päästäminen on itsestä ja toisesta välittämistä. Läheisten päivän on tarkoitus muistuttaa siitä, että läheinenkin tarvitsee apua.

Läheisten päivä on myös oiva hetki kiittää läheistä, joka on ollut tukena riippuvuuteen sairastuessasi.

Haluatko jakaa oman kokemuksesi?

Huhtikuun lopussa jaamme kokemuksia riippuvuuteen sairastuneen läheisenä elämisestä. Toukokuun 5. päivänä julkaisemme äänenluettuna nimettömiä kokemuksia läheisenä olemisesta ja kiitoksia läheisille.

Jaa oma kokemus tai kiitos läheiselle somessa hashtagilla #myösläheiset, tai anonyymisti vastaamalla kyselyymme osoitteessa:

Päivässä mukana Myllyhoitoyhdistys ry, Irti Huumeista ry sekä Tukikohta ry.

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

kuvassa Lautsian kartano ja teksti hyvänmielen loma

Aikuinen päihderiippuvaisen läheinen, hae tuettua kesälomaa kartanossa!

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 19.3.2020

Jaamme yhteistyössä Hyvinvointilomat ry:n kanssa virkistyslomia aikuisille päihderiippuvaisten läheisille Lautsian kartanoon 3.-8.8.2020. Lomien hakuaika on 9.3.-10.5.2020.