Läheisten päivä 5.5.

Myllyhoitoyhdistys, Irti Huumeista ry sekä Tukikohta ry julistavat toukokuun 5. päivän vuosittaiseksi Läheisten päiväksi. Kyseessä on päivä, jolloin muistetaan läheisiä, joiden elämään toisen riippuvuus vaikuttaa.

5.5.2020 juhlitaan Läheisten päivää!

Jos olet riippuvuuteen sairastuneen läheinen, pysähdy hetkeksi kuuntelemaan omaa olotilaasi ja tunteitasi. Mitä sinä tarvitset?

Vai onko sinulla ollut joku läheinen tukena riippuvuuteen sairastuessasi? Läheisten päivä on oiva hetki kiittää häntä!

Myllyhoitoyhdistys, Irti Huumeista ry sekä Tukikohta ry julistavat toukokuun 5. päivän vuosittaiseksi Läheisten päiväksi. Päivän tarkoituksena on tuoda näkyville läheisten kokemuksia ja asemaa sekä muistuttaa, että myös riippuvaisten läheiset tarvitsevat apua ja tukea.

Läheisen päihdeongelma vaikuttaa aina monen ympärillä olevan ihmisen elämään. Tilanne voi pitkittyessään aiheuttaa vakavaa kuormitusta perheelle ja läheisille. Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen ja rajojen asettaminen suhteessa päihteitä käyttävään läheiseen voi olla hankalaa. Tilanteeseen liittyy usein moninaisia tunteita, kuten surua ja toivottomuutta, arvottomuuden ja häpeän kokemuksia sekä leimatuksi tulemisen pelkoa.

Läheiset eivät ole tilanteessaan yksin. Suomessa arvioidaan olevan noin pari miljoonaa päihteitä käyttävän läheistä. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne ja elinpiirin kaventuminen saattavat hankaloittaa tilannetta sekä lisätä päihteiden käytön aiheuttamaa kuormitusta lähipiirille.

”Päihdeongelmaan liittyy lähes aina tunnesääntelyn vaikeus. Yhteiskunnalliset rajoitukset saattavat lisätä stressitasoja kodeissa, jolloin läheisiin kohdistuvat henkiset ja fyysiset ylilyönnit lisääntyvät entisestään. Ilmoitukset kotiväkivallasta ovat kasvaneet rajoitustoimien jälkeen. Perheissä, joissa on päihdeongelmia, tapahtuu nyt vahinkoja, joita korjataan vielä pitkään”, kommentoi Myllyhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Minna Ekholm.

Läheiset eivät välttämättä saa aina riittävää apua ja tukea tilanteeseensa esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilta tai lähipiiriltään (Jurvansuu & Ringbom, 2020). Toisinaan myös häpeän kokemukset saattavat muodostua esteeksi avun hakemiselle. Läheisten päivä -kampanja muistuttaa, että läheisten asema ja tuen tarpeet tulisi huomioida palvelujärjestelmässä nykyistä paremmin. Kaikilla on oikeus nähdyksi, kohdatuksi ja kuulluksi tulemiseen, eikä yksin tarvitse jäädä. Muistetaan #myösläheiset.

Mitä 5.5. tapahtuu?

Huhtikuun lopussa jaamme kokemuksia riippuvuuteen sairastuneen läheisenä elämisestä. Toukokuun 5. päivänä julkaisemme nimettömiä kokemuksia läheisenä olemisesta ja kiitoksia läheisille. Jaa oma kokemus tai kiitos läheiselle somessa hashtagilla #myösläheiset.

Läheisten kokemuksia:

”Kiitos, kun olet pitänyt kädestäni kiinni ja antanut turvaa ja toivoa vaikeina aikoina. // Haluan kiittää aviomiestäni, joka on jaksanut kannatella minua todella vaikeissakin tilanteissa. Lämpimän kiitoksen osoitan myös poikani serkulle, joka on ollut tärkeä keskustelukumppani niin ystävänä kuin päihdealan ammattilaisena. // Haluan kiittää nykyistä miesystävääni ja ystäviäni saamastani tuesta.”

”Lapsena, puolisona, ystävänä. Monessa roolissa uitu siis. Viha, tuska, pettymys, suru, epätoivo, pelko, ahdistus, jännitys, romahdus, katkeruus. Mikään ei muutu, jos mitään ei muuta. Apua olen saanut terapioista, ryhmistä, vertaisista.”

”Poikani alkoi käyttää huumeita ollessaan vain 12-vuotias. Tunteet ovat heitelleet laidasta laitaan, ei ole mennyt hetkeäkään, etteikö asiaa miettisi. Pitkään syytin itseäni, olisinko voinut tehdä jotain toisin. Olen myös oppinut, että se on turhaa. Olen oppinut arvostamaan pieniä hetkiä, pieniä asioita. Apu on ollut todella vähäistä. Itse olen hakeutunut läheisten ryhmiin ja sitä kautta saanut todella tärkeää tukea mitä en olisi uskonut saavani keneltäkään.”

”Takana on 12 vuoden matka päihderiippuvaisen poikani rinnalla. Useita sairaalajaksoja, vieroituksia ja kuntoutuksia. Toivoa ja huolta, avun hakemista ja kamppailua avun saamiseksi. Mikään hoitojakso ei ole ollut turha. Saimme välillä takaisin sen rakkaan ihmisen, jonka tunsimme. Poikani elämä päättyi 31-vuotiaana, mutta en halua, että hänet muistetaan säälittävänä reppanana. Omasta kamppailustaan huolimatta hän oli tukena monelle.”

Elin 5 vuotta parisuhteessa päihderiippuvaisen miehen kanssa. Ensimmäinen vuosi oli hyvä, sen jälkeiset helvettiä. Uskoin olevani rakastunut. Mutta miten olisin voinut aidosti rakastaa henkilöä, joka harjoitti henkistä, taloudellista ja fyysistä väkivaltaa? Vasta kun mies uhkasi kuristaa vauvamme, ymmärsin, etten voi elää tällaisessa tilanteessa. Sain viimein voimia lähteä ja hakea apua. Olen oppinut kokemukseni kautta, että riippuvuussairaiden läheiset kärsivät yhtä lailla kuin sairaat. Läheisetkin tarvitsevat apua.”

”Äitini ja ex-puolisoni ovat päihderiippuvaisia. Olen siis elänyt suurimman osan elämästäni samassa taloudessa päihderiippuvaisen kanssa. Olen oppinut, että ainoa ihminen, jota voin auttaa olen minä itse. Olen saanut apua toipumiskeskeisen avohoitoyksikön yksilö- ja ryhmätapaamisista.”

Päivässä mukana Myllyhoitoyhdistys ry, Irti Huumeista ry sekä Tukikohta ry.

Lisätiedot ja yhteydenotot

Inka Lähteenaro
viestintäsuunnittelija, Myllyhoitoyhdistys ry
inka.lahteenaro@myllyhoito.fi

Elsa Pingoud
järjestö- ja viestintäsuunnittelija, Tukikohta ry
elsa.pingoud@tukikohta.org

Birgitta Suorsa
oa. viestintäpäällikkö, Irti Huumeista ry
+358406203178
birgitta.suorsa@irtihuumeista.fi

Myllyhoito on toipumiskeskeistä ja yhteisöllistä riippuvuuksien hoitoa, jonka keskiössä ovat vertaistuki sekä 12 askeleen ohjelman hyödyntäminen ammattilaisten ohjauksessa. Myllyhoitoyhdistys on sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, jonka tavoitteena on riippuvuuksien ehkäiseminen, riippuvuuksiin sairastuneiden ja läheisten auttaminen sekä toipumiskeskeisen hoidon kehittäminen.

kuvassa hahmo helsingin kaupunkipyörien edessä

Miltä tuntuu, kun ei ole tervetullut julkiseen tilaan? Kokemusasiantuntija Pepi kertoo vinkkejä päihtyneen kohtaamiseen

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 1.6.2020

Julkisessa tilassa liikkuminen ei ole kaikille samanlaista. Päihteitä käyttäviä ihmisiä kohdellaan usein eri tavalla kuin muita kaupunkilaisia. Kokemusasiantuntija Pepi kertoo, miltä muiden väistävät katseet tuntuivat.