Tervetuloa uusille verkkosivuillemme!

Uuden vuosikymmenen myötä päivitimme yhdistyksen visuaalisen ilmeen ja hankimme uudet paremmin saavutettavat verkkosivut. Tervetuloa selailemaan uusia verkkosivujamme!

Näiden verkkosivujen selailun pitäisi olla helppoa, sillä olemme rakentaneet ne mahdollisimman saavutettaviksi. Julkisrahoitteista yhdistystämme koskee uusi laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Digitaalinen saavutettavuus on hieno ajatus, joka korostaa sitä, että mahdollisimman moni erilainen ihminen voi käyttää verkkopalveluja mahdollisimman helposti. Se on meidänkin toiveemme.

Uusimme verkkosivut ja yhdistyksen visuaalisen ilmeen ja logon Kilda Oy:n toteutuksena.

Uuden visuaaliseen ilmeen muodot saivat inspiraatiota myllynkivistä, jotka kertovat yhdistyksen ja yhteisöllisen Myllyhoidon historiaa.

"Se oli aikamoista myllytystä se"

Syksyllä 1979 Alkoholipoliittisen tutkimuslaitoksen tutkija Toivo Pöysä kävi haastattelemassa suomalaissiirtolaisia Thunder Bayssa Kanadassa. Matkan aikana hän vieraili Smithin klinikalla, jossa toteutettiin minnesotamallista, AA-ohjelmapohjaista päihdeohjelmaa. Suomeen palattuaan hän luennoi kokemastaan joukolle kiinnostuneita päihdetyöntekijöitä päättäen luentonsa sanoihin "se oli aikamoista myllytystä se". Noiden sanojen jälkeen uusi päihdetyömuoto nimettiin Suomessa Myllyhoidoksi.

Nurmijärven Nukariin avattiin Kalliolan toinen Myllyhoidon toimintayksikkö vuonna 1983. Uuden päihdeklinikan pihalla oli sattumoisin puoliksi hautautuneena suuri vanha myllynkivi. Kivi nostettiin jalustalle klinikan pääoven viereen. Klinikan vihkiäisissä silloinen sosiaali- ja terveysministeri Vappu Taipale rikkoi kiveen juhlavasti mustan pontikkapullon. Ajatuksia vavisuttavan Myllyhoidon päätteeksi jaetaan nykyäänkin pieni myllynkivi muistoksi hoidosta.

Kuvassa ministeri Vappu Taipale rikkomassa pulloa myllynkiveen

Nukarissa hoitotyön aloittaneet sekä ensimmäiset Myllyhoidon läpikäyneet henkilöt perustivat vuonna 1983 Myllyhoidon valtakunnalliseksi kehittäjäksi Myllyhoitoyhdistys ry:n, jolla oli myös omaa klinikkatoimintaa vuosina 2008-2017.

Värikkäät myllynkivet uudistuneen yhdistyksen symboleina

Kuten edellä kerrottu tarina kertoo, on yhdistyksellämme pitkä historia. Historiaa kunnioittaaksemme valitsimme uuteen ilmeeseen värikkäät myllynkivet kuvaamaan nykypäivänä toimivaa, vuosien varrella uudistunutta Myllyhoitoyhdistystä.

Tänä päivänä me olemme sitoutumaton asiantuntija- ja kansalaisjärjestö, joka välittää tietoa päihderiippuvuudesta sekä muista riippuvuuksista sekä järjestää pääosin Veikkauksen rahoittamaa toimintaa riippuvuuteen sairastuneille ja läheisille. Jatkamme myös määrätietoisesti toipumiskeskeisen hoitomuodon kehittämistyötä verkostotoiminnan avulla.

Verkkosivuiltamme löydät vanhaan tapaan tietoja toiminnastamme, toipumiskeskeistä hoitoa tarjoavat paikat sekä uudistuneen blogin.

Olkoon sinun matka sivuillamme sujuva, toivottavasti löydät tarvitsemasi tiedon tai avun!

Pssst. Meille saa antaa palautetta uusista verkkosivuista tai niiden saavutettavuudesta sähköpostitse osoitteeseen myka@myllyhoito.fi. Lisätietoja saavutettavuudesta saavutettavuusselosteessa.

10 terveistä Hazeldenin päihdeklinikalta

Kirjoittajalta Myllyhoitoyhdistys | 27.3.2024

Yhdistys vieraili Minnesotassa Hazeldenin päihdeklinikalla, jossa hoito on muttununut lähivuosina paljon etenkin opioidikriisin takia. Lue tai katso terveiset reissusta!